هدف عربستان برای جذب گردشگر در سال جاری: ٧٠ میلیون نفر

عربستان می‌خواهد با بهره‌گیری از صنعت گردشگری، اقتصاد خود را تنوع‌ بخشد

شهر اقتصادی ملک عبدالله در حدود ۱۲۵ کیلومتری جنوب مرکز شهر جده، در کنار دریای سرخ.  گردشگران زن و مرد مدت‌هاست که می‌توانند آزادانه در این مکان حضور داشته باشند- AFP

عربستان سعودی طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه گردشگری انجام داده است. این کشور که پیش از اصلاحات به محافظه‌کاری در حوزه‌های عمومی و اجتماعی شهرت داشت، قصد دارد به یک قطب گردشگردی در خاورمیانه تبدیل شود. در همین زمینه، یک مقام عربستان سعودی گفت که این کشور پس از جذب ۶۲ میلیون گردشگر در سال گذشته، قصد دارد امسال بیش از ۷۰ میلیون گردشگر جذب کند.

عربستان سعودی یک مقصد مذهبی مهم است و سالانه میلیون‌ها نفر از دو شهر مقدس اسلام، یعنی مکه و مدینه، برای انجام مناسک حج و عمره بازدید می‌کنند. اما این کشور در سال‌های اخیر به ترویج سفرهای تفریحی به عنوان بخشی از راهبردی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد بدون وابستگی به نفت پرداخته است که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، آن را هدایت می‌کند.

فهد حمیدالدین، مدیرعامل سازمان گردشگری عربستان سعودی، در مصاحبه‌ای در حاشیه رویداد «عربین تراول مارکت» (Arabian Travel Market) که در دبی برگزار شد، به رویترز گفت که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در قیاس با سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹، بازدیدهای گردشگران ۱۳۰ درصد افزایش داشته است.

او افزود: «فکر می‌کنم رکورد بالای سفرهای داخلی ما در سال گذشته بود و در بهبود کلی سفرها، عملکرد بهتری در قیاس با [بقیه کشورهای] جهان داشتیم. همچنین، از نظر بهبود هم از منطقه بهتر بودیم و به ۷۲ درصد جذب گردشگر در سطوح قبل از همه‌گیری کرونا رسیدیم.»

حمیدالدین گفت: «این را برای اولین بار می‌گویم... شاهد بیش از ۱۳۰ درصد رشد در قیاس با سطوح قبل از همه‌گیری بوده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی پیش‌بینی می‌کند که با افتتاح چندین پروژه با محوریت گردشگری در چند سال آینده، از جمله «پروژه دریای سرخ»، درآمدهای خود را از جذب گردشگر تا سطح چشمگیری افزایش دهد.

«پروژه دریای سرخ» بخشی از یک برنامه بزرگ در حال اجرا برای رونق‌بخشی به صنعت گردشگری عربستان، کاهش اتکای آن به نفت، و تنوع بخشیدن به اقتصاد است.

مرحله اول «پروژه دریای سرخ» قرار است در سال ۲۰۲۲ افتتاح شود. پیش‌بینی می‌شود که این مقصد گردشگری در سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

این پروژه چند میلیارد دلاری که در حال حاضر در بیش از ۹۰ جزیره در سواحل غربی عربستان سعودی در حال احداث است، تاکنون دو هزار شغل ایجاد کرده است و هدف نهایی آن در صورت بهره‌برداری کامل، استخدام ۳۰ هزار نفر است.

حمیدالدین در زمینه رقابت منطقه‌ای برای جذب گردشگر گفت: «بسیار خوشحالیم که موفقیت، بهبود، و رشد دبی، اردن، و مصر را شاهدیم. می‌خواهیم نقش خود را ایفا کنیم، و معتقدیم که موفقیت ما موفقیت همه است.»

بیشتر از جهان