منچسترسیتی فقط چوبی لای چرخ لیورپول نیست

تیم گواردیولا در آستانه چهارمین قهرمانی در پنج فصل اخیر لیگ برتر است؛ رکوردی که تنها منچستریونایتد به آن رسیده است

منچستر سیتی یکشنبه، ۸ مه، میزبان نیوکاسل بود و با زدن پنج گل، مهمان خود را شکست داد- Paul ELLIS / AFP

منچسترسیتی هفته گذشته در سانتیاگو برنابئو شکست تلخی را از سر گذراند و در آستانه صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا، مغلوب رئال مادرید شد. تصور می‌شد که ضربه این باخت ناگهانی روی عملکرد این تیم در هفته‌های حساس پایانی لیگ برتر اثر منفی بگذارد، ولی رویدادها به نفع شاگردان گواردیولا رقم خورد و آن‌ها توانستند فاصله‌ خود را با لیورپول به سه امتیاز افزایش دهند.

سیتی یکشنبه، ۸ مه، میزبان نیوکاسل بود و با زدن پنج گل، اجازه نفس کشیدن به میهمان نداد. نکته مهم‌تر اما توقف شنبه‌شب لیورپول مقابل تاتنهام بود. حالا منچسترسیتی فاصله با رقیب سرسختش را به پنج امتیاز رسانده است و در طول سه هفته تا پایان فصل، خیالش برای قهرمانی تقریبا راحت است. سیتی در سه بازی باقی‌مانده با ولورهمپتون، وستهم، و آستون‌ویلا روبه‌رو می‌شود و حتی در صورت تساوی در یکی از بازی‌ها هم صدر جدول را حفظ خواهد کرد.

گواردیولا بعد از بازی معتقد بود که رسانه‌ها توجه کافی به سیتی ندارند و نور پروژکتورها بیشتر روی لیورپول است: «در این کشور همه از لیورپول حمایت می‌کنند. رسانه‌ها و دیگران. البته این به دلیل تاریخ غنی لیورپول در رقابت‌های اروپایی است. ولی این درباره لیگ برتر صدق نمی‌کند، چون آن‌ها در ۳۰ سال گذشته فقط یک بار قهرمان شده‌اند.»

گواردیولا اضافه کرد: «لیورپول و منچستریونایتد سال‌های سال مهم‌ترین تیم‌ها از نظر قهرمانی، میراث، تاریخ و موارد دیگر بوده‌اند. ولی ما هم در ۱۲- ۱۱ سال گذشته حضور داشته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره بخت قهرمانی تیمش گفت: «ما نیاز به ۹ یا شاید شش امتیاز برای قهرمانی داریم. این بستگی به نتایج دو بازی بعدی و تفاضل گل آن‌ها دارد. ولی بازی چهارشنبه [مقابل ولورهمپتون] یک فینال واقعی است. سرنوشت در دست ما است و این اهمیت زیادی دارد.»

تنها مشکل سیتی در هفته‌های پایانی، غیبت کایل واکر، روبن دیاس، و جان استونز، سه مهره دفاعی تیم است. گواردیولا در این باره گفت: «مشکلی نیست. اگر مجبور باشیم، رودری هم می‌تواند در خط دفاع بازی کند، یا یک بازیکن از آکادمی می‌آوریم.»

وب‌سایت ESPN  در تحلیلی درباره رقابت قهرمانی لیگ برتر، مثل گواردیولا معتقد است که از سیتی به اندازه کافی تمجید نشده است: «تلاش لیورپول برای فتح چهار جام رویداد به‌یادماندنی این فصل بوده است، ولی منچسترسیتی هم عملکرد درخشانی داشته است و نباید آن‌ها را تنها مانعی در مسیر قهرمانی لیورپول دانست.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «تیم گواردیولا با کسب هفت امتیاز از سه بازی باقی‌مانده می‌تواند برای چهارمین بار در پنج فصل اخیر قهرمان شود. این دستاوردی است که پیش از این تنها منچستریونایتد در دوران سر الکس فرگوسن موفق به کسب آن شده است. تیم یورگن کلوپ حضور خود را در تمام مسابقه‌های این فصل قطعی کرده که عملکرد فوق‌العاده‌ای است، و هنوز فرصت دارد فصل را با قهرمانی جام اتحادیه، جام حذفی، و لیگ قهرمانان به پایان برساند. ولی اگر سیتی فاتح لیگ برتر شود، خود را در جایگاه قدرت برتر فوتبال انگلستان تایید خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال