مشارکت چشمگیر لبنانی‌های مقیم خارج در انتخابات مجلس

اغلب رای‌دهندگان مشارکت‌کننده در انتخابات مجلس لبنان ساکن استرالیا، کانادا، آمریکا، فرانسه، آلمان و امارات متحده عربی هستند

‌صف لبنانی‌های ساکن دوبی در بیرون کنسولگری لبنان برای شرکت در انتخابات مجلس- REUTERS/Rula Rouhana

به گزارش خبرگزاری رویترز، قریب به ۲۰۰ هزار لبنانی که خارج از این کشور زندگی می‌کنند واجد شرایط شرکت در انتخابات روز پانزدهم ماه مه هستند. از این‌رو، روز یکشنبه، ۸ مه ۲۰۲۲، رای‌گیری از این افراد که در بیش از ۴۰ کشور جهان پراکنده‌اند، شروع شده است. ناظران سیاسی بر این باورند که شمار بزرگی از این گروه، ائتلافی از نخبه‌های سیاسی را حمایت خواهند کرد که در رهبری اعتراض‌های سال ۲۰۱۹ نقش پررنگی ایفا کرده بودند.

یک هفته دیگر انتخابات پارلمانی در لبنان برگزار خواهد شد. انتخابات روز پانزدهم ماه مه در لبنان قرار است در شرایطی برگزار شود که این کشور همچنان یک بحران سیاسی سه ساله را پشت سر می‌گذارد.

غالب شهروندان لبنانی که در کشورهای خارج از لبنان در انتخابات مجلس این کشور شرکت می‌کنند ساکن کشورهای استرالیا، کانادا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان و امارات متحده عربی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، در مصاحبه‌ای با خبرنگار رویترز گفته است در دو ساعت نخست آغاز رای‌گیری در امارات مشارکت در انتخابات ۱۵ درصد بوده و با وجود گرمای شدید و آفتاب تیز، صف متقاضیان رای دادن در بیرون از کنسولگری لبنان به یک کیلومتر رسیده است.

غالب این گروه از رای‌دهنده‌ها امید دارند تا با حضورشان در انتخابات وضع موجود در لبنان را تغییر دهند. از این جهت، یکی از لبنانی‌های ساکن شهر سیدنی در استرالیا، که از دهه ۱۹۷۰به این سو تنها در دو انتخابات شرکت کرده است، به خبرنگار رویترز می‌گوید:«این نخستین‌بار است که این تعداد [از افراد ساکن خارج از لبنان] در انتخابات شرکت می‌کنند و دلیل این امر نیز این است که ما به تغییر و حضور جوان‌ها نیاز داریم.»

بحران سیاسی جاری در لبنان، که غالب ناظران سیاسی آن را عمیق‌ترین بحران پس از جنگ داخلی در این کشور (۱۹۹۰ - ۱۹۷۵) می‌دانند، از اعتراض‌های هفدهم اکتبر در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. معترضان در آن تاریخ به بالا رفتن قیمت برخی کالاها، از جمله بنزین و تنباکو، اعتراض داشتند اما با مرور زمان مطالبات‌شان گسترده‌تر شد و به موضوعاتی مثل رکود اقتصای، بیکاری گسترده و فساد سیاسی نیز کشیده شد.

با این‌حال انفجار بندر بیروت در اوت ۲۰۲۰، که به کشته شدن بیش از ۲۱۵ نفر منجر شد، بحران سیاسی لبنان را عمیق‌تر کرد.

بیشتر از جهان