باله نیویورک و پنجاهمین سالگرد جشنواره استراوینسکی

در جشنواره امسال بیش از ۲ میلیون دلار کمک مالی به باله نیویورک اهدا شده است

بزرگداشت پنجاهمین سالگرد جشنواره استراوینسکی با اجرای یک نمایش برگزیده و حضور چهره‌های سرشناس هنری و فرهنگی نیویورک برگزار شد.

از روز سه‌شنبه، ۳ می ۲۰۲۲، رویداد ۲ هفته‌ای پنجاهمین سالگرد جشنواره افسانه‌ای استراوینسکی ۱۹۷۲، متعلق به موسسه باله نیویورک، آغاز شد، و با نمایش ۱۴ رقص باله با موسیقی استراوینسکی و همچنین دو اثر ارکسترال با اجرای گروه ارکستر باله نیویورک و به رهبری اندرو لیتون، مدیر موسیقی موسسه، روی صحنه خواهد رفت.
قطعه اصلی جشنواره استراوینسکی ۲۰۲۲ یک اجرای شبانه است که اولین اجرای جهانی سیلاس فارلی، عضو سابق باله Corps de، در ادای احترام به آثار برجسته جورج بالانچین و ایگور استراوینسکی را بازنمایی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جورج بالانچین- پدر رقص باله آمریکایی و بنیانگذار موسسه باله شهر نیویورک، در سال ۱۹۲۵ با ایگور استراوینسکی- آهنگساز، پیانیست و رهبر ارکستر اهل روسیه آشنا شد. اولین دیدار این دو هنرمند بزرگ روس با معرفی سرگئی دیاگیلف، منتقد هنری مشهور روسی، صورت گرفت، و دوستی همیشگی این دو، و ارادت بی‌پایان بالانچین به استراوینسکی را رقم زد. بالانچین توانست با موسیقی عمیق استراوینسکی، ۴۰ رقص باله باشکوه طراحی کند. از جمله آثاری که بالانچین روی آن‌ها نمایش رقص طراحی کرد، می‌توان شاهکارهایی مانند Symphony in Three Movements و Violin Concerto را نام برد.

موسیقی متن اولین نمایش امسال جشنواره استراوینسکی توسط آهنگساز و نویسنده، دیوید کی اسرائیل، و بر اساس تبادل موسیقایی بین بالانچین و استراوینسکی در سال ۱۹۴۶ که در آن طراح رقص شعر آکروستیکی (رمزآلود) را به زبان روسی به‌عنوان هدیه‌ای برای تولد ۶۵ سالگی استراوینسکی نوشت و آن را به عنوان ملودی ساده‌ای تنظیم کرد که آهنگساز سپس به نشانه سپاسگزاری به آن هارمونی داد، بود. اسرائیل در طول زندگی حرفه‌ای خود با هنرمندانی مانند لئونارد برنستاین (رهبر ارکستر و پیانیست آمریکایی)، جروم رابینز، پل تیلور، و توئیلا تارپ (طراحان رقص باله) و بسیاری دیگر همکاری کرده است.


 این برنامه جشن با Circus Polka جروم رابینز آغاز ‌شد، نمایشی خیال‌انگیز از هنرآموزان مدرسه باله آمریکایی، با همراهی سروده Scherzo à la Russe بالانچین، رقصی روح‌نواز برای یک گروه رقصنده زن و شاهکار کنسرتوی ویولن استراوینسکی.

از جمله مهمانان برجسته این جشنواره می‌توان به سیلاس فرلی- رقصنده و طراح رقص باله، ویل کوپلمن- بازیگر سرشناس آمریکایی، مایکل بلومبرگ- سیاستمدار و تاجر مشهور آمریکایی، دبرا مارتین چیس- تهیه‌کننده آمریکایی، و سناتور چاک شومر- سیاستمدار آمریکایی، اشاره کرد.

این رویداد، تا به حال موفق به جمع‌آوری بیش از ۲ میلیون دلار برای موسسه شده است و تا یکشنبه، ۱۵ می، ادامه دارد.

 

بیشتر از زندگی