سوئد و کانادا خواستار پاسخگویی ایران برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی شدند

«پرداخت غرامت کامل، هزینه نقض قوانین بین‌المللی را در جمهوری اسلامی ایران بالا می‌برد»

جمهوری اسلامی از یک‌ سو به جامعه جهانی پاسخ شفاف نمی‌دهد و از سوی دیگر، خانواده قربانیان را در داخل ایران تهدید می‌کند ‌ـGENYA SAVILOV / AFP

ملانی جولی و آن لینده، وزیران امور خارجه کانادا و سوئد، در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران درباره سرنگونی هواپیمای پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین تاکید کردند.

وزیران خارجه سوئد و کانادا در اتاوا در باره همکاری‌های مشترک در زمینه‌های محیط‌زیست، رفع تبعیض علیه زنان و پیشبرد دموکراسی توافق کردند. آنان همچنین در بیانیه‌ای مشترک، حمله روسیه به اوکراین را «‌توجیه‌ناپذیر» خواندند.

در بیانیه مشترک وزیران امور خارجه کانادا و سوئد، که متن آن در وب‌سایت رسمی دولت کانادا منتشر شده، آمده است: «ما دوباره تاکید می‌کنیم که ایران باید در قبال اقدام‌ها و قصور مقام‌های نظامی‌اش که به سرنگونی هواپیمای اوکراینی منجر شد، پاسخگو باشد.»

وزیران امور خارجه سوئد و کانادا در بیانیه خود تاکید کردند که پرداخت غرامت کامل، هزینه نقض قوانین بین‌المللی را برای جمهوری اسلامی ایران بالا می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸ هواپیمای پرواز پی‌اس ۷۵۲ اوکراین به مقصد کی‌یف اندکی پس از برخاستن، هدف پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و همگی ۱۷۶ مسافر آن جان باختند. قربانیان این هواپیما شهروندانی از کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا بودند. این کشورها «گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی برای قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲» را تشکیل دادند تا از این طریق پرداخت غرامت و پاسخگو کردن حکومت ایران در قبال سرنگونی هواپیما را دنبال کنند.

دی‌ماه ۱۴۰۰، در دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی، وزیران امور خارجه چهار کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها اعلام کرده است که «نیازی نمی‌بیند با این گروه مذاکره کند».

کشورهای عضو نیز تلاش برای مذاکره را «بی‌فایده» دانستند و تصمیم گرفتند موضوع را از طریق سازمان ملل متحد پیگیری کنند. یک ماه پس از انتشار این بیانیه و درخواست چهار کشور از سازمان ملل متحد برای پیگیری مسئله، مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، درخواست این چهار کشور برای مذاکرات مشترک را «بی‌پایه» خواند.

جمهوری اسلامی ایران در ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی از یک‌ سو به جامعه جهانی پاسخ شفاف نمی‌دهد و از سوی دیگر، خانواده قربانیان را در داخل ایران تهدید می‌کند.

پیش‌تر جواد سلیمانی، همسر الناز نبیئی، از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفته بود که خانواده برخی قربانیان در ایران به «تجاوز جنسی» تهدید شده‌اند.

سال گذشته نیز هم‌زمان با دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی زهرا مجد و محسن اسدی لاری، مادر و پدر محمد‌حسین و زینت، از جان‌باختگان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی به خبرگزاری شرق گفتند که حسین سلامی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، به آن‌ها گفته بود: «اگر این اتفاق نمی‌افتاد، ۱۰ میلیون نفر کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد این جنگ رخ ندهد.»