رئیس جمهور بلاروس: جنگ اوکراین به درازا کشیده است

لوکاشنکو غرب را در دامن زدن به درگیری میان روسیه و اوکراین مقصر دانست

رئیس‌جمهوری ۶۷ ساله بلاروس که قبلا تحریم‌های غرب و عملکرد رسانه‌ها درباره تهاجم روسیه به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده بود، در اظهارات اخیر ‌خود گفت که کشورش طرفدار صلح است و چندین بار خواستار پایان «جنگ» شد- Maxim GUCHEK / BELTA / AFP

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس روز پنجشنبه پنجم ماه مه، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس، ضمن دفاع از حمله نظامی روسیه به اوکراین گفت که انتظار ندارد جنگ اوکراین «به این شکل ادامه یابد.»

لوکاشنکو گفت مسکو، که در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، ناگزیر از این اقدام بود چرا که کی‌یف «روسیه را تحریک می‌کرد.»

او گفت: «بار دیگر تاکید می‌کنم:‌ به نظر من این عملیات بیش از حد به درازا کشیده است.»

قبلا حمایت لوکاشنکو از جنگ انتقاد و تحریم‌های بین‌المللی علیه مینسک را به دنبال داشت. برخی از سربازان روسیه نیز از خاک بلاروس به اوکراین اعزام شدند و لوکاشنکو علنا در کنار متحد دیرینه خود ایستاد. روسیه میلیاردها دلار انرژی ارزان و وام را به اقتصاد تحت حاکمیت دولت در بلاروس روانه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری ۶۷ ساله بلاروس که قبلا تحریم‌های غرب و عملکرد رسانه‌ها درباره تهاجم روسیه به اوکراین را مورد انتقاد قرار داده بود، در اظهارات اخیر ‌خود گفت که کشورش طرفدار صلح است و چندین بار خواستار پایان «جنگ» شد. کرملین حمله به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی»‌ می‌خواند و از به کار بردن كلمه «جنگ» در مورد آن خودداری می‌کند.

او گفت: «ما ابدا جنگ را قبول نمی‌کنیم و برای خاتمه آن هر آنچه بتوانیم می‌کنیم و در سایه من، مذاکرات میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.»

لوکاشنکو همچنین گفت که استفاده از سلاح اتمی در اوکراین «غیرقابل قبول است چرا که اوکراین همسایه ماست- ما مانند ایالات متحده آمریکا در آن سوی اقیانوس نیستیم.»

او پوتین را برادر بزرگ خود توصیف کرد و ضمن تاکید بر این که پوتین به دنبال درگیری مستقیم با ناتو نیست، خطاب به کشورهای غربی گفت:‌ «از این امر استفاده کنید و نگذارید چنین اتفاقی رخ دهد. در غیر این صورت، حتی اگر پوتین هم نخواهد، ارتش واکنش نشان خواهد داد. او غرب و بویژه واشنگتن را در دامن زدن به درگیری میان روسیه و اوکراین مقصر دانست.»

مناسبات الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین بویژه اخیرا نزدیک‌تر از قبل شده است. حمایت لوکاشنکو از حمله به اوکراین شامل اعزام سربازان آن کشور به جنگ نمی‌شود اما انتقادهای اپوزیسیون بلاروس و درخواست برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه او و کشور را موجب شده است. اپوزیسیون بلاروس می‌گوید مردم آن کشور از جنگ حمایت نمی‌کنند.

بیشتر از جهان