تناقض های رفتاری و گفتاری‎ ‎تهران

گفت و گو زمانی می تواند آغاز شود که ایران از دخالت و تهدید دست بردارد

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .

در دیدار اخیر با رهبران سپاه پاسداران، آیت الله خامنه ای با اشاره به اعتراضات مردمی در مورد سیاست های خارجی ایران، به فرماندهان نظامی سپاه توصیه کرد تا پاسداری از پهنه ای جغرافیای مقاومت را یک اولویت اساسی بدانند و در این راه از هیچ تلاشی دست بردار نباشند. خامنه ای افزود کسانی که شعار (نه غزه و نه لبنان)  را سر می دادند، از عمق استراتژی انقلاب اسلامی آگاهی ندارند.

اظهارات خامنه ای به رهبران سپاه پاسداران نمایانگر سیاست توسعه طلبانه ای ایران است که فرا تر از مرز های این کشور گام برداشته و اغلب در رسانه ها به عنوان صدور انقلاب توصیف می شود و مقامات دولتی ایران، آن را حمایت و پاسداری از مقاومت می نامند.

در واقع، هدف از تأسیس سپاه پاسداران که وظایف و مسئولیت های آن در 150 ماده ذکر شده است، پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور است. از آغاز تشکیل تا کنون، سپاه همواره در داخل برای سرکوب مخالفان نظام سیاسی مورد استفاده قرار گرفته و در خارج به سود سیاست های توسعه جویانه ای ایران فعالیت کرده است. اما مسئولیت نیروی قدس که بخشی از سپاه پاسداران به حساب می آید متمرکز بر حمایت از سیاست های ایران در منطقه به ویژه در کشور های عراق، سوریه، لبنان و یمن می باشد. برجسته ترین نکات مقدمه قانون اساسی ایران تأکید بر صدور انقلاب به سایر کشور های اسلامی و گسترش روابط بین المللی به منظور تحقق اهداف انقلاب اسلامی در جهان دارد. دولت ایران تلاش دارد از همه ای مستضعفان جهان حمایت کند و مبارزه علیه استکبار را در همه جا ادامه دهد و امت واحد اسلامی را بر پایه ای اندیشه های مذهبی و سیاسی خود ایجاد کند.

قانون اساسی ایران، با اشاره به نقش سپاه پاسداران، افزوده است که مسئولیت نیروهای سپاه پاسداران در داخل مرز های کشور منحصر نمی شود زیرا مسئولیت اساسی سپاه، ادای رسالت الهی و تلاش برای تحکیم قانون خدا در سراسر جهان است و نیرو های سپاه بایستی در این راستا همواره در تلاش و بذل مساعی باشند.

این وضعیت ویژه سپاه، افزون بر ویژگی عقیدتی که بیانگر سیاست خارجی ایران است، نشان می دهد که دولت ایران از شعار های همکاری به مقاومت و حمایت از مستضعفان چقدر به سود سیاست های خارجی خود بهره برداری می کند. رژیم ایران با استفاده از این شعار ها، در امور کشورهای همسایه دخالت می کند و اقدام به تشکیل گروه های سیاسی و نظامی می کند که به گونه ای موازی با دولت ها به فعالیت می پردازند و تنها هدفی که پیش رو دارند، تأمین منافع ایران است.

رهبر ایران در حالی تأکید بر این اظهارات دارد که حسن روحانی، از رهبران کشور های منطقه دعوت کرده است تا برای تأمین امنیت و آرامش در خلیج فارس، دست به تفاهم و همکاری با ایران بزنند. اما صحبت های اخیر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مورد پیامدهای ناگوار درگیری احتمالی با ایران که ممکن است به فروپاشی کامل اقتصاد جهانی منجر شود، در تعارض با این موضعگیری ها است. به عبارت دیگر، سخنان رهبر ایران با فراخوان حسن روحانی برای آغاز گفت و گو و گسترش همکاری میان کشورهای منطقه و تلاش در راستای ایجاد یک راه حل برای تنش های موجود عملا مغایرت دارد.

با توجه به نکات یاد شده، ایجاب می کند تا هر گونه گفت و گوی احتمالی با ایران، مشروط بر محدود کردن فعالیت های توسعه طلبانه، خودداری از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، عدم حمایت از گروه های مختلف سیاسی و نظامی در کشور های عربی و اجتناب از فعالیت های تهدید آمیز سپاه پاسداران در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز باشد.

دولت ایران بایستی اذعان کند که پذیرش طرح گفت و گو به منظور ایجاد همکاری و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای منطقه، مستلزم احترام به حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی کشورهای همسایه و کنار گذاشتن سیاست های توسعه طلبانه و برتری جویی است. بدون شک تا هنگامی که ایران دست از سیاست های تهدید آمیز خود در خاور میانه بر ندارد، زمینه ای آغاز گفت و گو و هم دیگری پذیری میان کشور های منطقه به هیچ صورتی فراهم نمی شود.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه