آتش‌بس سه روزه روسیه برای خروج غیرنظامیان از ماریوپل

ارتش روسیه اعلام کرد که حمله نظامی به کارخانه فولاد ماریوپول را سه روز متوقف می‌کند

حدود ۲۰۰ غیرنظامی و همچنین جنگجویان اوکراینی هنوز در شبکه‌ای از پناهگاه‌های زیرزمینی در آزوفستال محبوس‌اند- Dimitar DILKOFF / AFP

رئیس‌جمهوری اوکراین برای نجات غیرنظامیانی که در کارخانه فولاد ماریوپل گیر افتاده‌اند، درخواست آتش‌بس کرد. 

به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین، روز پنجشنبه گفت: «در حالی که نیروهای روسیه حملات به اوکراین را شدت داده‌اند، غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در سنگرهایشان در کارخانه فولادی‌اند که به آخرین پناهگاه مقاومت در ماریوپل تبدیل شده است.»

روسیه پس از شکست در تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین، در هفته‌های اول جنگی که هزاران کشته بر جا گذاشته و شهرها، شهرک‌ها و روستاهای اوکراین را با خاک یکسان کرده، حملات خود را در جنوب و شرق اوکراین، سرعت داد.

حالا ارتش روسیه اعلام کرده است که عملیات نظامی در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپول را در روز پنجشنبه و تا دو روز بعد از آن، متوقف می‌کند تا غیرنظامیان فرصت خروج داشته باشند.

زلنسکی در یک سخنرانی گفت که اوکراین آماده است تا آتش‌بس در ماریوپل را تضمین کند.

زلنسکی گفت: «خارج کردن مردم از آن پناهگاه‌های زیرزمینی زمان می‌برد. در شرایط کنونی، ما نمی‌توانیم از تجهیزات سنگین برای انتقال آواره‌ها استفاده کنیم. همه این کارها باید با دست انجام شود.»

دنیس پروکوپنکو، یکی از فرماندهان اوکراینی، اواخر روز چهارشنبه گفت که نیروهای اوکراینی در داخل آزوفستال «نبردهای سنگین و خونینی» با نیروهای روسیه داشته‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین هم اعلام کرد که حمله روسیه به این کارخانه فولاد با پشتیبانی هوایی انجام شده است.

مسکو پس از هفته‌ها محاصره و گلوله‌باران ماریوپل، در ۲۱ آوریل اعلام پیروزی کرد، اما مقاومت نیروهای اوکراینی در آزوفستال مانع از تسلط کامل روسیه بر شهر شد.

ماریوپل یکی از اهداف اصلی روسیه به منظور قطع ارتباط اوکراین با دریای سیاه- حیاتی برای صادرات غلات و فلزات- و اتصال قلمرو تحت کنترل روسیه در شرق این کشور به کریمه است که مسکو در سال ۲۰۱۴ تصرف کرده بود.

سازمان ملل و صلیب سرخ این هفته صدها نفر را از ماریوپل و مناطق دیگر تخلیه کردند اما مسئولان اوکراینی می‌گویند که حدود ۲۰۰ غیرنظامی و جنگجویان اوکراینی هنوز در شبکه‌ای از پناهگاه‌های زیرزمینی در آزوفستال محبوس‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، اسنات لوبرانی، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اوکراین، گفت که در بخشی از عملیات مشترک سازمان ملل متحد و صلیب سرخ، بیش از ۳۰۰ غیرنظامی روز چهارشنبه از ماریوپول و سایر مناطق در جنوب اوکراین تخلیه شدند.

ینس لرکه، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل تصریح کرد که هیچ‌کس از آزوفستال در میان این افراد نبود.

لائرک در ایمیلی گفت: «ما می‌ترسیم غیرنظامیان بیشتری آنجا گیر افتاده باشند و آماده کمک‌ایم.»

تتیانا تروتساک، یک فرد تخلیه‌شده از آزوفستال که میان ده‌ها نفری است که این هفته به یک شهر تحت‌کنترل اوکراین رسیدند، درباره وضعیت کسانی که هنوز داخل کارخانه فولاد گیر افتاده‌اند، ابراز نگرانی کرد.

از زمان آغاز حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، بیش از پنج میلیون اوکراینی به خارج از این کشور گریخته‌اند. میلیون‌ها نفر هم در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

روسیه حمله نظامی خود به اوکراین را «عملیات ویژه» برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست‌ها می‌خواند. اوکراین و غرب می‌گویند که ادعای فاشیستی بودن بی‌اساس است و این جنگ یک اقدام متجاوزانه است.

نیویورک تایمز روز چهارشنبه گزارش داد که با سرازیر شدن کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، ایالات متحده در اطلاعات مهمی که ارائه شده، اعلام کرده که به نیروهای اوکراینی در کشتن ژنرال‌های روسی کمک کرده است. این روزنامه به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی نوشت که واشنگتن در مورد مکان قرارگاه نظامی سیار روسیه جزئیاتی را در اختیار اوکراین گذاشت که به نیروهای اوکراینی امکان داد به آن اهداف حمله کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های اوکراینی گفتند که حدود ۱۲ ژنرال روسی را در میدان جنگ کشته‌اند.

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۱۱ حمله روسیه را دفع، چهار هواپیمای روسی را سرنگون و بیش از ۱۲ خودرو نظامی روسیه از جمله تانک را منهدم کردند.

در روزهای اخیر، روسیه برای جلوگیری از انتقال تسلیحات غربی به ایستگاه‌های راه آهن هم حمله موشکی کرده است.

ایالات متحده و متحدان اروپایی‌ آن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده‌اند و میلیاردها دلار کمک از جمله تسلیحات به اوکراین فرستاده‌اند.

یک منبع به رویترز گفت که نمایندگان اتحادیه اروپا ممکن است اوایل روز پنجشنبه بر سر طرحی برای توقف تدریجی واردات نفت خام روسیه در مدت شش ماه و محصولات پالایش‌شده تا پایان سال جاری، به توافق برسند. این امر مستلزم موافقت تمام ۲۷ دولت اتحادیه اروپا است. این طرح همچنین مهم‌ترین بانک روسیه و صدها نفر را هدف قرار می‌دهد و به دنبال تحریم‌های نفتی ایالات متحده و بریتانیا اجرا خواهد شد و برای اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان، که همچنان به انرژی روسیه وابسته است و باید منابع جایگزین پیدا کند، نقطه عطفی خواهد بود.

کرملین اعلام کرد که روسیه در حال بررسی واکنش‌های مختلف به طرح اتحادیه اروپا است که به گفته آن، برای شهروندان اروپایی پرهزینه خواهد بود.

بیشتر از جهان