زلنسکی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

رئیس جمهوری اوکراین به العربیه گفت کی‌یف آماده است درخواست روسیه مبنی‌بر نپیوستن اوکراین به ناتو را دربرابر ضمانت مسکو برای حمله‌نکردن به خاکش در آینده، بررسی کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، در گفت‌و‌گو با تلویزیون العربیه، مستقر در عربستان سعودی، هشدار داد که درگیری با روسیه ممکن است به کشورهای دیگر سرایت کند و خطر وقوع جنگ جهانی سوم را درپی داشته باشد. 

در این گفت‌وگوی اختصاصی که دوشنبه‌شب، ۱۲ اردیبهشت‌ماه، از شبکه‌های تلویزیونی العربیه و الحدث پخش شد، رئیس جمهوری اوکراین گفت: «روس‌ها در یک شهر کوچک اوکراین ۹۰۰ نفر را کشتند... من نمی‌توانم احتمال وقوع جنگ جهانی سوم را نادیده بگیرم.»

زلنسکی تاکید کرد که جنگ در حال حاضر به خاک روسیه کشیده نشده و محدود به اراضی اوکراین است. او گفت که نیروهای اوکراینی از سرزمین خود دفاع می‌کنند و تمایلی به اشغال خاک روسیه یا انجام عملیات نظامی علیه کشور همسایه خود ندارند.

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که کی‌یف از حضور نظامی روسیه و جدایی‌طلبان در مولداوی هراسی ندارد و مدعی شد که جدایی‌طلبان مولداوی آموزش ندیده‌اند و از مقابله با ارتش اوکراین می‌ترسند.

زلنسکی همچنین بار دیگر گفت که مایل به مذاکره با روسیه است، اما رئیس جمهوری آن کشور، ولادیمیر پوتین، مذاکرات را متوقف کرده است. او افزود: «زمانی‌که ارباب کرملین برای دیدار با ما آماده شود، ما آماده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین و روسیه از زمان آغاز این جنگ تاکنون چندین دور مذاکره مستقیم و آنلاین برای برقراری آتش‌بس برگزار کرده‌اند که هیچ‌گونه نتیجه قابل توجهی درپی نداشته است. در برخی موارد نیز تحولات میدانی نبرد گفت‌وگوها را مختل یا متوقف کرده، به‌ویژه از زمانی که درگیری‌ها در بندر ماریوپل و شرق اوکراین تشدید شده است.

نیروهای روسیه از پنجم اسفندماه (۲۴ فوریه) به خاک اوکراین حمله کردند، اما طرف روسی این جنگ  را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد. هم‌زمان، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که این «جنگ هشت سال پیش آغاز شد»، پس‌از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی.

زلنسکی در گفت‌وگو با العربیه اشاره کرد که روسیه مسیرهای تجاری را مسدود می‌کند و این می‌تواند به یک بحران اقتصادی و غذایی در جهان منجر شود که بر مردم عرب بیش‌از اندازه تاثیر خواهد گذاشت. 

به گفته رئیس جمهوری اوکراین، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کشتی‌های روسی بنادر اوکراین را محاصره کرده‌اند و تنها کشتی‌هایی با پرچم روسیه در دریای سیاه حضور دارند.

او تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه از ادامه محاصره بنادر اوکراین و توقف صادرات آسیب می‌بینند و افزود: «ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین و محاصره آن موجب افزایش قیمت غلات و حبوبات خواهد شد.»

وقتی از زلنسکی درباره موضعش درقبال پیوستن اوکراین به ناتو پرسیده شد، گفت کشورش همیشه دربرابر صف‌بندی‌ها و اتحادهای خارجی بی‌طرف بوده است. با این حال، افزود کی‌یف آماده است درخواست روسیه مبنی‌بر نپیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی را دربرابر ضمانت مسکو برای حمله‌نکردن به خاکش در آینده، بررسی کند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین تاکید کرد که روسیه باید حاکمیت اوکراین بر مناطق دونباس و کریمه را به‌رسمیت بشناسد.

بیشتر از جهان