بیش از ۳۰۰ شهروند افغانستان از پاکستان به کانادا منتقل شدند

هزاران شهروند افغانستان در کشورهای همسایه، قطر و آلبانی، همچنان بلاتکلیف مانده‌اند

هزارن شهروند افغانستان در کشور های قطر؛البانیا؛ پاکستان و افغانستان در انتظار به دست آوردن پناهندگی کشور های دیگر هستند- عکس از تویتر@Sean Fraser

وزیر مهاجرت کانادا اعلام کرده است که به تازگی ۳۳۶ شهروند افغانستان از پاکستان به تورنتو در کانادا رسیده‌اند. 

یک خبرنگار در پاکستان در گفتگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرد گروهی از شهروندان افغانستان که از ماه‌ها پیش در انتظار رفتن به کانادا بودند، به این کشور انتقال یافته‌اند. 

وزیر مهاجرت کانادا گفته است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به ۱۲ هزار و ۴۹۶ نفر از شهروندان افغانستان پناهندگی داده شده است و به کانادا انتقال یافته‌اند.

طبق آمارهای موجود، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، حدود ۷۶ هزار شهروند این کشور به آمریکا انتقال داده شده‌اند.

در حالی که ده‌ها هزار تن از شهروندان افغانستان از ماه‌ها پیش در انتظار مهاجرت به کشورهای امریکا، کانادا، استرالیا، و کشورهای اروپایی در پاکستان به سر می‌برند، این رقم زیادی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از نظامیان و غیر نظامیان افغان که با نیروهای خارجی در افغانستان کار کرده بودند، خبرنگاران، کارکنان رسانه‌ای و فعالان حقوق بشر که به پاکستان رفته‌اند، می‌گویند که نهادهای حامی حقوق بشر و دفاع از خبرنگاران در زمینه انتقال آنان به کشورهای ثالث همکاری نمی‌کنند.

 در حال حاضر بسیاری از افغان‌هایی که پیش‌تر با نیروهای امریکایی کار کرده بوده‌اند، در افغانستان و پاکستان، با وضعیت ناگوار امنیتی و معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شماری از آنان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که روند انتقال بسیار کند پیش می‌رود و آینده و سرنوشت بسیاری از آنان نامعلوم است.

نزدیک به ۱۲ هزار شهروند افغانستان نیز در قطر، در انتظار دریافت پناهندگی و رفتن به کشورهای دیگر لحظه‌شماری می‌کنند.

حدود یک ماه پیش، بخشی از آنان دولت و نهادهای مربوطه آمریکا را به بی‌توجهی به امر انتقال‌شان به امریکا و کشورهای دیگر متهم کردند.