یک نماینده مجلس: تحریم‌‌های آمریکا نمی‌تواند بر قدرت پهپادی ما تاثیر بگذارد

مقام‌های ایرانی مدعی شده‌اند که اسرائیل برای شناسایی دو پهپاد ایرانی، ۴۱ جنگنده را به‌پرواز درآورده است

ATTA KENARE / AFP

حدود یک هفته پس‌از تصویب طرحی برای مقابله با پهپادهای ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، مدعی شد که ایران یکی از چهار قدرت پهپادی جهان است و تحریم نمی‌تواند بر این توانایی تاثیری بگذارد.  

ابوترابی روز یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، جمهوری اسلامی ایران را یکی از چهار قدرت پهپادی جهان خواند و افزود، این موفقیت با «تکیه بر توان داخلی» به‌دست آمده و «به‌هیچ‌وجه با تحریم دشمنان با مشکل مواجه نمی‌شود».

به نظر می‌رسد سخنان این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، در واکنش به طرح موسوم‌به «متوقف‌سازی پهپادهای ایران» مطرح شده باشد که هفتم اردیبهشت‌ماه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. هدف از این طرح، بازداشتن جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های همسو با آن از به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین جنگی علیه آمریکا و متحدانش عنوان شده است. 

بازدارندگی و مقابله با توان پهپادی ایران براساس این طرح، ازجمله با تحریم اشخاصی همراه خواهد بود که آگاهانه ازطریق عرضه و فروش یا انتقال قطعات مورد نیاز برای ساخت پهپادها و فناوری‌های پیشرفته مرتبط با آن‌ها به ایران، از برنامه پهپادی جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کنند. این طرح مصوب در مجلس نمایندگان پس از تصویب در سنای آمریکا و تبدیل به قانون با امضای رئیس جمهوری آمریکا، اجرایی خواهد شد. 

پیش‌تر درپی هشدارهای مکرر تحلیلگران و مقام‌های ایالات متحده درمورد گسترش حملات پهپادی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در سراسر منطقه خاورمیانه و خطر آن، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که آن کشور از همه ابزارهایش برای جلوگیری از توسعه برنامه پهپادی ایران استفاده می‌کند. آبان‌ماه سال گذشته نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهار فرد، ازجمله سعید آقاجانی، فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران، و دو شرکت ایرانی به اتهام مشارکت در برنامه پهپادی ایران، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد، اما با تصویب قانون‌ جدید، تحریم‌های مشابه در این زمینه گسترده‌تر خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی همچنین به ساخت و تولید ۵۹ پهپاد در ایران اشاره کرد و گفت برد یکی از آن‌ها «چهار هزار کیلومتر» است. البته سال گذشته، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی ساخت پهپادهایی با برد «هفت‌هزار کیلومتر» شده بود. 

درحالی‌که ایران سال‌هاست به‌دلیل تحریم‌ها امکان خرید هواپیماهای جنگی یا قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن‌ها را ندارد، ابوترابی «خودکفایی در تولید پهپاد» را عاملی اساسی در تامین نیازهای ایران به هواپیماهای جنگی دانست و گفت: «ایران با ساخت پهپاد نیاز به هواپیمای جنگی را نیز تقریبا تامین کرده و پهپادهایی که امروز توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شوند، درواقع هر یک می‌توانند کار یک هواپیمای جنگی را انجام دهند.»

او همچنین با تکرار صحبت اخیر اسماعیل قاآنی، گفت: «در ادامه موفقیت جمهوری اسلامی باید به موفقیت پهپادی در محور مقاومت در منطقه اشاره کرد که نفوذ دو پهپاد به فضای رژیم صهیونیستی آن‌ها را دچار استیصال کرده بود، به‌گونه‌ای که برای شناسایی این دو پهپاد، ۴۱ هواپیمای جنگی را به‌پرواز درآورده بودند.»

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، دهم اردیبهشت‌ماه، در یک سخنرانی ضداسرائیلی به‌مناسبت «روز قدس» گفته بود: «چند ماه قبل خبری به این رژیم رسید که دو پهپاد ناشناس به‌سمت سرزمین اشغالی در حرکت است، ۴۱ هواپیمای جنگی و شناسایی پهپاد این رژیم غاصب از سر شب تا صبح مشغول شناسایی این پهپادها بودند، اما نتوانستند کاری کنند. بعد به مردم سرزمین خود دروغ گفتند که رزمایش برگزار کرده‌اند.»

ارتش اسرائیل در اسفندماه ۱۴۰۰ تایید کرد که برای شناسایی «دو پهپاد ایرانی»، در فروردین‌ماه سال گذشته، جت‌های جنگنده اف-۳۵ خود را به پرواز درآورده و در هماهنگی با کشورهای همسایه، آن‌ها را پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل، سرنگون کرده است. براساس بیانیه ارتش اسرائیل، این نخستین‌بار در تاریخ نظامی آن کشور بود که از هواپیماهای اف-۳۵ برای سرنگونی یک پهپاد استفاده شده بود. آن بیانیه پهپادهای سرنگون‌شده را حامل مهمات و اسلحه برای گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه عنوان کرده، اما به تعداد اف-۳۵‌های به‌کارگرفته‌شده در این عملیات اشاره‌ای نکرده بود.