کشف الیاف آغشته به هروئین در هند به ارزش ۵۸ میلیون دلار

این محموله که به‌مدت پنج ماه در بندر مانده بود، به گفته یکی از مقام‌های ارشد پلیس گجرات، از ایران به آن‌جا رفته بود

کانتینر حامل محموله نزدیک ۱۰هزار کیلوگرم و متشکل از ۱۰۰ بسته بزرگ، شامل چهار بسته مشکوک آغشته به مواد مخدر بود- Twitter/ @satishjha

مقام‌های هند یک محموله نخ آغشته به ۹۰ کیلوگرم مشتقات هروئین به ارزش ۵۸ میلیون دلار (۴۶ میلیون پوند) را کشف و ضبط کردند.

مقام‌ها روز جمعه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند این کشف بزرگ مواد مخدر روز پنج‌شنبه ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) در بندر پیپاواو در ایالت گجرات غربی انجام گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانتینری که محموله در آن توقیف شد ۹ هزار و ۷۶۰ کیلوگرم وزن داشت و به مدت پنج ماه در بندر با مدارکی که آن را به‌عنوان محموله «نخ» معرفی می‌کرد، مانده بود.

در یک بیانیه رسمی مطبوعاتی آمده است که یگان ضد تروریسم هند و اداره اطلاعات درآمد‌های هند بر اساس یک گزارش وارد عمل شدند و این محموله متشکل از ۱۰۰ بسته «بزرگ» شامل چهار بسته مشکوک آغشته به مواد مخدر را بازرسی کردند.

در بیانیه مطبوعاتی دولت آمده است: «به نظر می‌رسد که سندیکای مواد مخدر از این روش منحصر به فرد استفاده می‌کند که در آن نخ‌ها در محلولی حاوی مواد مخدر - هروئین خیس می‌شوند، سپس خشک و عدل‌بندی و بسته‌بندی می‌شوند.»

برای پنهان کردن بسته نخ‌های آغشته به مواد مخدر، آن‌ها را همراه با بسته‌های دیگری که حاوی نخ معمولی بود، حمل می‌کردند.

«اداره اطلاعات درآمدها–دی‌آر‌آی (DRI) ۳۹۵ کیلوگرم نخ آغشته به هروئین را در بندر پیپاواو گجرات کشف و ضبط کرد.

مقابله دی‌آر‌آی با فعالیت سندیکاهای قاچاق مواد مخدر با کشف بیش از سه هزار و ۳۰۰ کیلوگرم هروئین، ۳۲۰ کیلوگرم کوکائین و ۲۳۰ کیلوگرم حشیش بین ژانویه و دسامبر ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹ تا آذر ۱۴۰۰).

بیشتر بخوانید: https://t.co/7mOtOC20HD

سی‌بی‌آی‌سی (@cbic_india)  ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۱)»

در این بیانیه آمده است: «شیوه محاسبه در این مورد مستلزم استخراج هروئین جذب‌شده در نخ‌ها بود.»

آشیش باهاتیا، یکی از مقام‌های ارشد پلیس گجرات در گاندی‌نگر، مرکز این ایالت، به خبرنگاران گفت این محموله از ایران آمده است.

به گزارش روزنامه محلی «احمدآباد میرر» (Ahmedabad Mirror)، برای چسبیده نگه‌داشتن هروئین مایع به نخ‌ها این محموله در یک کانتینر یخچالی قرار داشته است.

منابع مطلع به این روزنامه گفتند: «به محض این‌که نخ‌ها را از کانتینر یخچالی خارج کردیم، دمای محموله بالا رفت و گرد هروئین از نخ‌ها بیرون ریخت.»

مقام‌‌ها پیش‌تر از کشف دو محموله بزرگ مواد مخدر از بنادر مختلف گجرات خبر داده بودند.

آن‌ها این ماه یک محموله‌ هروئین به ارزش ۱۸۸ میلیون دلار (۱۵۰ میلیون پوند) را در بندر کاندلا کشف کردند که با گچ مخلوط شده بود.

سپتامبر سال گذشته هم مقام‌ها ادعا کردند که نزدیک به سه تن هروئین افغانستانی مخلوط با تالک (پودر سیلیکات منیزیم) به ارزش خیابانی حدود دو میلیارد پوند (۲.۵ میلیارد دلار) را در بندر موندرا توقیف کرده‌اند.

اداره نظارت بر مواد مخدر هند در حال بررسی این موارد توقیف‌شده است.

سازمان‌های نظارت بر مواد مخدر هند در گجرات آمادگی خود را برای جلوگیری از قاچاق از طریق مسیرهای دریایی از ایران، افغانستان و پاکستان افزایش داده‌اند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان