شش حقیقت درباره واژن که هر زنی باید بداند

واژن همچنین با فروریختن خارجی‌ترین سلول‌هایش خود را تمیز و آن‌ها را همراه با ترشحات و مخاط دفع می‌کند

 بوی ملایم واژن طبیعی است اما بوی تند و متعفن یا بوی ماهی نشانه‌ای از عفونت‌ است و فرد باید به پزشک مراجعه کند- Canva

واژن و آلت تناسلی بخش مهمی از بدن زنان است اما بسیاری از مردم در مورد آن اطلاعات بسیار کمی دارند. تابوهای فرهنگی، مذهبی و عدم آموزش در مدارس و خانواده باعث شده است زنان دانش اندکی درباره آلت تناسلی خود و به دنبال آن بهداشت و سلامت آن داشته باشند. پزشکان نگران هستند عدم آگاهی و مراجعه نکردن به پزشک به بالاتر رفتن آمار بیماران در این بخش و تبدیل مشکلات ساده به بیماری‌های مزمن شود.  

دکتر لورن استرایچر، پروفسور بالینی زنان و زایمان، یکی از پزشکانی است که در زمینه بالا بردن دانش زنان در مورد بدن خودشان فعالیت می‌کند. او می‌گوید: «هنگام معاینه در مطب، یک آینه می‌آوریم و به زنان واژنشان را نشان می‌دهیم و آناتومی آن ناحیه را توضیح می‌دهیم. برای بیشتر زنان، این اولین بار است که از نزدیک به واژنشان نگاه می‌کنند.»

دکتر جنیفر وایدر، کارشناس سلامت جنسی، درباره عدم آگاهی و دانش پایین افراد درباره بدن خودشان به نشریه یاهو لایف  می‌گوید: «این کوتاهی چه به گردن آموزش جنسی در مدارس باشد، چه پیام‌های بهداشت عمومی و چه بی‌میلی یا ترکیبی از همه آن‌ها، ندانستن و درک نکردن نحوه عملکرد کل بدن و اینکه چیز طبیعی و چه چیز غیرطبیعی است، می‌تواند برای سلامتی عواقبی داشته باشد. درک و شناختن بدنمان حیاتی است؛ حتی آن قسمت‌هایی که نمی‌توانیم به‌خوبی ببینیم.»

با در نظر گرفتن این موضوع و هم‌زمان با روز قدردانی از واژن در ۲۳ آوریل، چند واقعیت جالب در مورد واژن را که کمتر به آن توجه شده بررسی می‌کنیم: 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 واژن خودتمیز شونده است

گاهی اوقات واژن را با «فر خودتمیزشونده» مقایسه می‌کنند. باکتری‌های واژن از جمله باکتری‌های خوب به نام لاکتوباسیلوس‌اند و آن‌ها شبیه جاروبرقی رباتی عمل می‌کنند. به گفته دکتر گریوز، متخصص زنان از بیمارستان وینی پالمر، «این باکتری فقط از واژن شما مراقبت می‌کند. اگر مقدار مناسبی لاکتوباسیلوس داشته باشید، این باکتری می‌تواند با باکتری‌های بد و مخمرهایی که بیش از حد رشد می‌کنند، مبارزه کند.»

واژن همچنین با فروریختن خارجی‌ترین سلول‌هایش (عادت ماهانه) خود را تمیز و آن‌ها را همراه با ترشحات و مخاط دفع می‌کند.

 چیزی در واژن گم نمی‌شود!

استرایچر می‌گوید: «در فضای مجازی، داستان‌های ترسناکی در مورد زنانی که تامپونشان را در واژن خود گم کرده‌اند، پخش می‌شود. اشیای خارجی ممکن است در واژن گیر کنند اما گم کردن آن‌ها ممکن نیست. همه فکر می‌کنند واژن یک جاده بی‌انتها است اما حقیقت این است که یک بن‌بست است. شما نمی‌توانید یک تامپون یا هر چیزی را آنجا گم کنید، چون در این بن‌بست متوقف می‌شود.»

واژن و فرج (والوا) یکی نیستند

پزشکان زنان و زایمان می‌گویند که اغلب بیماران این دو را اشتباه می‌گیرند. گریوز می‌گوید: «هنوز زنانی به مطب می‌آیند و می‌گویند که واژنشان درد می‌کند. مردم برای کل آن قسمت فقط از یک اصطلاح استفاده می‌کنند.»

استرایچر نیز این موضوع را تایید می‌کند: «هیچ‌کس از اصطلاح والوا یا فرج استفاده نمی‌کند. واژن کاملا داخلی است و هر چیزی که دیده می‌شود، والوا یا فرج است.»

استرایچر می‌گوید دلیل این امر احتمالا مسئله‌ای فرهنگی است: «به دختربچه‌ها اصطلاح صحیح و مناسب آموزش داده نمی‌شود و هیچ کس از آن استفاده نمی‌کند.»

عمق واژن هنگام برانگیختگی افزایش می‌یابد

استریچر می‌گوید که اکثر زنان از این موضوع آگاه نیستند، اما «در طول برانگیختگی، جریان خون به اندام تناسلی افزایش می‌یابد و واژن برای جا دادن آلت تناسلی مردانه در خود طولانی‌تر می‌شود. از نظر بیولوژیکی، به همین دلیل است که ما رابطه جنسی داریم. به طور کلی، واژن تحریک‌شده طولانی‌تر و کمی گشادتر از واژن تحریک‌نشده است.»

قرار نیست واژن شما بی‌بو باشد

علی‌رغم استفاده مکرر از دوش‌ها و سایر محصولات خوشبوکننده زنانه، استریچر خاطرنشان می‌کند که این «طبیعی است که واژن بو داشته باشد». (متخصصان زنان استفاده از دوش‌ها و اسپری‌های ضدبو را توصیه نمی‌کنند، زیرا ممکن است به عفونت واژن منجر شوند)

استرایچر می‌گوید که این طبیعی است که واژن بوی ملایمی داشته باشد. اما بوی تند و متعفن یا بوی ماهی می‌تواند نشانه‌ای از عفونت‌هایی مانند واژینوز باکتریایی، شایع‌ترین عفونت واژن در زنان، باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

واژن و والوا اشکال و اندازه‌های مختلف دارند

درست مانند سایر اعضای بدن، هر فرج و واژن نیز کمی متفاوت به نظر می‌رسند. وایدر می‌گوید: «بسیاری از زنان درباره ظاهر فرج خود حساسیت دارند، اما نباید اینطور باشند. والواها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. طیف گسترده‌ای از اشکال که همه طبیعی محسوب می‌شوند.»

گروز هم موافق است و خاطرنشان می کند که لابیاها (چین‌های پوست در اطراف دهانه واژن) نیز در برخی از زنان ممکن است طولانی‌تر و نامتقارن باشد و هر کسی با دیگری متفاوت است.

بیشتر از زندگی