محمدباقر هاشمی شاهرودی بزرگ‌ترین غایب در حکم ۷۲۱ صفحه‌ای متهمان بانک سرمایه

دادگاه ویژه روحانیت مسئول رسیدگی به اتهامات محمدباقر هاشمی شاهرودی شده است

محمدباقر هاشمی شاهرودی فرزند محمود هاشمی شاهرودی یکی از متهمان پرونده بانک «سرمایه» است. عکس: خبرگزاری حوزه

نام محمدباقر هاشمی شاهرودی، فرزند محمود هاشمی شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه در حکم ۷۲۱ صفحه‌ای متهمان بانک «سرمایه» دیده نمی‌شود.

ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت اعلام کرد که براساس این حکم محمد امامی، به اتهام «اخلال کلان در نظام اقتصادی» به ۲۰ سال حبس و رد مال، انفصال از خدمات دولتی و تحمل ۷۴ ضربه «شلاق تعزیری» در انظار عمومی محکوم شده است.

محمد امامی یکی از تهیه‌کنندگان سریال «شهرزاد» بود که در سال‌‌های اخیر نامش با فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک «سرمایه» بر سر زبان‌‌ها افتاد که بازداشت و در نهایت محاکمه شد.

شهاب‌الدین قندالی، مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان هم براساس همین حکم به ۱۲ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌ است.

احمد هاشمی شاهرودی، برادرزاده و داماد محمود هاشمی شاهرودی از دیگر متهمان این پرونده است که در دادگاه بدوی به ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه «شلاق تعزیری» در انظار عمومی، محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و رد مال محکوم شده است.

برپایه این حکم فاطمه شامانی همسر دوم شهاب الدین غندالی هم به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محمدباقر هاشمی شاهرودی فرزند محمود هاشمی شاهرودی از یکی دیگر از ۴۰۰ متهم این پرونده است که رسیدگی به اتهامات وی به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع شده است.

او عضو هیات رئیسه دانشگاه «عدالت» است و پیش‌تر بسیاری از امور پدرش برعهده او بود.

نام محمدباقر بارها در پرونده فساد بانک «سرمایه» برده شده که متهم است از برخی محکومان اصلی این پرونده مبالغ کلانی دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول قهرمانی، نماینده وقت دادستان پیش‌تر در دادگاه درباره نقش باقر هاشمی شاهرودی گفته بود که بخشی از «پول‌ها» در این پرونده فساد به حساب هاشمی شاهرودی واریز شده و دادستان نیز علیه او اعلام جرم کرده که پرونده‌اش به دادگاه ویژه روحانیت ارسال شده است.

محمد امامی هم در دفاعیات خود در دادگاه گفته بود که «من رفیق و همکلاس باقر شاهرودی‌ام، بنده شریک احمد شاهروی‌ام، این‌ها دانشگاه عدالت رو دارن که تمام بازپرس‌ها و قضات اونجا درس میخونن.»

در دادگاه بانک «سرمایه» احکام زیادی تاکنون صادر شده که ۱۰ سال حبس برای عمار صالحی، پسر عطاء‌الله صالحی، فرمانده سابق ارتش از جمله آنهاست.

صدور حکم ۲۰ سال حبس برای هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار در دولت حسن روحانی از دیگر احکام صادر شده در این پرونده است.

در این پرونده همچنین پرویز کاظمی، وزیر رفاه در دولت احمدی‌نژاد به ۲۰ سال زندان محکوم شد.