کمبود جام کریستال در کاخ سفید

وظیفه حفظ رسوم کاخ سفید بر عهده بانوی اول است

جایگاه امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در ضیافت شام کاخ سفید-Official White House Photo by Andrea Hanks

صد سال است که رهبران جهان، از ملکه الیزابت گرفته تا نلسون ماندلا، شایسته [حضور در] مراسم شام دولتی کاخ سفید با تمامی زرق‌و‌برق‌ها و تشریفات مربوطه آن به‌شمار آمده‌اند.

اما با ازسرگیری روال معمول رویدادهای کاخ سفید در دولت جو بایدن، مشهورترین خانه این کشور با کمبود مزمن [لیوان] کریستال مواجه است.

طبق اعلام انجمن تاریخ کاخ سفید (White House Historical Association)، آخرین خرید کریستال جدید برای مراسم کامل شام دولتی با حضور حدود ۴۰۰ مهمان خریداری شد، در دوره نیکسون بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، قدمت مشکل کمبود ظروف کریستال آبرومند دست‌کم به دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش می‌رسد که مراسم مجلل شام تقریبا سالی یک بار برگزار می‌شد.

باراک اوباما این رسم را ادامه داد و از شی جیانگ‌پینگ، رئیس جمهوری چین (با هنرنمایی نه-یو)، شینزو آبه، رهبر ژاپن، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پذیرایی کرد.

به گفته سی‌ان‌ان، برای برگزاری این ضیافت‌ها زمانی که به تا ۳۵۰ دست ظروف کریستال هم‌شکل نیاز بوده، این ظروف را کرایه می‌کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام سابق کاخ سفید در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت، «مانند این است که با لباس‌شب کرایه‌ای از «رنت د ران وی» (Rent the Runway) به مراسم شام مت گالا بروی.»

«آدم اینجا در کاخ سفید است، اما در لیوان‌هایی چیز می‌نوشد که می‌شد از سمساری محله هم قرض گرفت. به نظر بعضی این قضیه چندان مهم نیست، اما برای برخی افراد واقعا، واقعا خیلی مهم است.»

در دولت دونالد ترامپ که بسیاری از متحدان قدیمی ایالات متحده را رنجاند، فقط دو مراسم شام دولتی برگزار شد، یکی در سال ۲۰۱۸ برای امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و یک مراسم نسبتا جمع وجورتر نیز در سال ۲۰۱۹ برای اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، برگزار شد.

وظیفه حفظ رسوم کاخ سفید بر عهده بانوی اول است.

به گزارش سی‌ان‌ان، ملانیا ترامپ از این کمبود آگاه بود، اما در پر کردن دوباره قفسه‌های ظروف کریستال کاخ سفید کوتاهی کرد.

ایندیپندنت با خانم ترامپ برای اظهارنظر در این مورد تماس گرفته است.

با جمع شدن بساط همه‌گیری کرونا و اهمیت بیش از پیش نیاز به روابط سیاسی، وظیفه ادامه روند سامان دادن به ظروف موجود، امانت گرفتن یا خریدن ظروف جدید، بر عهده جیل بایدن خواهد بود.

استوارت مکلارن، رئیس انجمن تاریخ کاخ سفید، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت در صورت نیاز دکتر بایدن، این انجمن آماده راهنمایی کردن او در این زمینه است.

او گفت: «از زمان خانواده کندی تاکنون با ۱۲ رئیس جمهوری همکاری کرده‌ایم و طبیعتا دامنه شناخت‌مان در مورد این که چه چیزهایی لازم است، یا سرمایه‌گذاری مناسبی خواهد بود، وسیع‌تر است، اما نقش ما این نیست که انتقاد کنیم.»

«به نظر ما این انجمن اصلا در این مورد مذاکره (lobbying) نمی‌کند، بلکه فقط نکاتی را توصیه می‌کند. ما به نقشی که تک‌تک بانوان اول دارند احترام می‌گذاریم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی