قالیباف پس از سیسمونی گیت: وضع گرانی در ایران «غیرقابل دفاع» است 

رئیس مجلس در اولین سخنان خود پس از «سیسمونی گیت» هیچ اشاره‌ای به این ماجرا نکرد و در مقابل به دیگر مقامات هشدار داد که «ماه همه در یک قایق هستیم»

خانواده قالیباف به دلیل سفر به ترکیه برای خرید سیسمونی با انتقاد شدید روبه‌رو شده‌اند- ATTA KENARE / AFP

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، برای اولین بار در پی ماجرایی که راجع به سفر خانواده‌اش به ترکیه پیش آمده بود و به «سیسمونی گیت» معروف شد، در نشستی علنی سخن گفت، اما اشاره‌ای به آن ماجرا نکرد. با این حال، او از شرایط بد مردم و گرانی قیمت‌ها گفت بر همبستگی با دولت رئیسی تاکید کرد.

قالیباف در نشست روز یکشنبه، ۴ اردیبهشت، با معاونان پارلمانی دولت، بر لزوم همکاری مجلس با دولت ابراهیم رئیسی تاکید کرد و افزود: «هماهنگی میان مجلس و دولت به تنهایی کفایت نمی‌کند، یعنی لازم است، اما کافی نیست.»

رئیس مجلس گفت موفقیت یا شکست کشور هم به پای مجلس نوشته خواهد شد و هم به پای  دولت. او افزود:‌ «به تمام معنا به جهت کارکردی، رویکردی، و باورها در یک قایق نشسته‌ایم و باید همه به یک سمت پارو بزنیم.»

برخی رسانه‌های اصول‌گرا، از جمله روزنامه کیهان، در روزهای اخیر مدعی شده بودند که «سیسمونی گیت» به این دلیل مطرح شده است که توجه‌ها از «خدمات دولت سیزدهم پرت شود». کیهان نوشته بود: «کارغلط، غلط است و قابل دفاع نیست، ولی چگونه است که غلط یک آقازاده چهل‌کلاغ است و آقازاده‌ای دیگر می‌تواند در عمرش هرغلطی بگوید و بکند؟» 

بدین‌سان، به نظر می‌رسد که این روزنامه به گسترده بودن فساد اقتصادی بین «آقازاده‌ها» اذعان دارد. این روزنامه در عین حال مدعی شده بود که دولت رئیسی در هشت ماهی که از تشکیل آن می‌گذرد، به اندازه هشت سال دولت پیشین حسن روحانی کار کرده و در زمینه‌هایی همچون اشتغال، تورم، و مهار ویروس کرونا عملکردی موفق داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قالیباف گفت، مجلس روزهای سه‌شنبه به وظایف نظارتی خود می‌پردازد که طبق آن باید عملکرد دولت و سایر نهادها را بررسی کند. او اما تاکید کرد که این کار «منصفانه، اخلاق‌مدارانه، و در جای خود انجام خواهد شد».

قالیباف که خانواده‌اش به دلیل سفر به ترکیه برای خرید سیسمونی با انتقاد شدید روبه‌رو شده‌اند، گفت: «وضع گرانی‌ها در کشور غیرقابل دفاع شده است. می‌توانیم به مردم بگوییم که این موضوع مربوط به دولت بوده و به مجلس ربط ندارد، منهای اینکه گفتن چنین صحبتی را وجدان ما اجازه نمی‌دهد در صورت بیان آن نیز مردم این سخنان را قبول نخواهند کرد.»

قالیباف درباره قصد مجلس برای تنقیح قوانین نیز صحبت کرد و گفت چهار ماه است که «از طریق هوش مصنوعی در حال تنقیح ۱۲ هزار قانون هستیم». منظور از «تنقیح قانون»، عبارتی که در فقه اسلامی ریشه دارد، پالایش و مرتب کردن قانون‌های مختلف است تا با یکدیگر در تناقض نباشند. «سازمان تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور» در سال ۱۳۵۰ تشکیل شده بود، اما در شلوغی‌های پس از انقلاب فراموش شد. در سال‌های گذشته بارها تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و معاونت قوانین مجلس رسما مسئول «تقنیح» شده است، اما این روند هنوز به جایی نرسیده است.

سید محمد حسینی،‌ معاون امور مجلس رئیس‌ جمهوری که وزیر ارشاد سابق دولت احمدی‌نژاد بود، نیز در جلسه حضور داشت و از قالیباف قدردانی کرد. او گفت، معاونان پارلمانی وزراتخانه‌های مختلف تاکنون ۳۱ سفر به حداقل ۵۰ شهر انجام داده‌اند، و افزود: «گلایه‌هایی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود که این موضوع بیانگر وجود مشکلات و مطالبات گسترده مردم در حوزه‌های انتخابیه است و مردم توقع دارند تا کارهای بر زمین مانده ۸ سال گذشته در این دولت انجام شود.»

معاونان پارلمانی وزارتخانه‌های مختلف، از جمله معاون پارلمانی وزارت اطلاعات که نامش در گزارش‌ها نیامده است، نیز در این جلسه سخن گفتند. 

قاسم جعفری، معاون امور نظارت و هماهنگی در معاونت پارلمانی ریاست ‌جمهوری، به خواست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به «نشست‌های علمی میان دولت و مجلس» اشاره کرد.

جعفر فتحعلی‌زاده، معاون پارلمانی حوزه علمیه قم، نیز حضور داشت و به صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم به دست آیت‌الله حائری یزدی اشاره کرد. معاونت پارلمانی این حوزه در سال ۱۳۸۰ ایجاد شده است.