دبی؛ سیلیکون ولی در صحرا

طرح دبی این است که به بهشت موعود برای دانشمندان و کارآفرینان فناوری از سراسر جهان تبدیل شود

دبی شیفته فناوری و نوآوری است-CANVA

دبی چند سالی‌ است که چشم به آینده‌ای متفاوت دوخته و می‌خواهد روزهایی را ببیند که زندگی ساکنانش با فناوری پیشرفته به همراه ربات‌ها، ماشین‌های پلیس بدون راننده و بالاترین درجه استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر همراه باشد.

آزمایشگاه آینده دبی یکی از مکان‌هایی است که شبیه‌سازی این دبی جدید را بررسی و آزمایش می‌کند.

آزمایشگاه تحقیق و توسعه کاربردی که درزمینه رباتیک، هوش مصنوعی و خودکارسازی تخصص دارد، نمی‌تواند از تصویر امارات با ساختمان‌های پرزرق‌وبرق، هتل‌های شیک، تعطیلات آفتابی و خرید از خانه‌های مد مطرح جهان خیلی دور باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان در طول دوران همه‌گیری در این آزمایشگاه روی طراحی دستگاه‌های تنفس مصنوعی برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کار کردند که مقدار دقیق اکسیژن لازم در بیماران خاص را نشان می‌داد.

خلیفه القامه، مدیر آزمایشگاه آینده دبی که گروهش همچنین روی طراحی پهپادها و ربات‌های تمیزکار فعالیت می‌کند -که می‌توانند در موزه تازه افتتاح‌ شده آینده که نمایی پیچیده، مدور و خطاطی شده دارد به کار گرفته شوند- به نشریه دیلی میل گفت: «در شهری با سازه‌های فوق‌العاده بلند، تمیز کردن یک مسئله مهم است. اگر بتوانیم پیچیده‌ترین ساختمان جهان را تمیز کنیم، می‌توانیم (تمیزکاری) یک ساختمان ساده را هم انجام دهیم.‌»

روث ساندرلند، نویسنده نشریه دیلی میل با نگاهی به تحولات اخیر می‌گوید: «دبی شیفته فناوری و نوآوری است. اقتصاد این کشور پیش‌تر بر بخش املاک و تجارت متمرکز شده بود، اما رونق آینده خود را در حیطه‌ گردشگری و فناوری می‌بیند به حدی که حتی به مسابقه فضایی پیوسته است.»

سارا الامیری، وزیر ۳۵ ساله دولت امارات متحده عربی در فناوری پیشرفته و یکی از سیاستمداران زن جوان تاثیرگذار اماراتی، رهبر علمی ماموریت موفقیت‌آمیز مریخ در سال گذشته بود که زنان ۸۰ درصد تیم علمی‌اش را تشکیل می‌دادند.

در اکسپوی ۲۰۲۰ فناوری و نوآوری در مقیاس بزرگ به نمایش گذاشته شد؛ ازجمله بازدیدکنندگان در غرفه‌ای که خطوط هوایی امارات راه‌اندازی کرده بود می‌توانستند با بازوهای رباتیک موادی را که در هواپیماهای آینده به کار گرفته می‌شوند، آزمایش کنند.

پلیس دبی که به دنبال معرفی این شهر با ‌عنوان امن‌ترین شهر جهان است در نمایشگاه اکسپو از ماشین‌های گشت بدون راننده که پیشرفته‌ترین وسایل نقلیه اجرای قانون در جهان محسوب می‌شوند، رونمایی کرد. این خودروها به پهپادهایی‌ مجهزند که می‌توانند مظنونان را شکار کنند.

اکسپو ۲۰۲۰ که ماه گذشته پس از شش ماه پایان یافت بخشی از تلاش گسترده‌ امارات متحده عربی – فدراسیونی متشکل از هفت ایالت ازجمله دبی و همسایه بزرگ‌تر نفت‌خیز آن ابوظبی – برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و تبدیل شدن به یک قطب جهانی برای فناوری، نوآوری و پایداری بود.

دبی برخلاف ابوظبی، نفت زیادی ندارد، اما درآمد حاصل از اکتشاف‌های نسبتا کم خود را خرج تبدیل شدن به یک مرکز تجاری و مسافرتی کرده است.

نیاز به گسترش پایه‌های اقتصادی ابتدا به دلیل بحران مالی ناشی از سقوط بازار املاک و سپس به دلیل همه‌گیری کرونا شکل گرفت.

طرح دبی این است که به بهشت موعود برای دانشمندان، فناوران و کارآفرینان فناوری از سراسر جهان تبدیل شود.

امارات با درک این موضوع که تاجران جوان، دیدگاه‌های سنتی و محافظه‌کارانه را برنمی‌تابند تا حدودی در حال تجربه آزادسازی ازجمله تمرکز تازه‌ای بر حقوق زنان و مشارکت آن‌ها در اقتصاد است.

طرح «ویزاهای طلایی» به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فناوری اجازه می‌دهد تا حداکثر ۱۰ سال در این کشور زندگی کنند، برخلاف وضعیت فعلی که اگر افراد کارشان را از دست بدهند، مجوزهای اقامتشان نیز لغو می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بخش فناوری در دبی در حال افزایش است. باشگاه فناوری لندن، شبکه‌ای که سرمایه‌گذاران ثروتمند را با فرصت‌های مناسب آشنا می‌کند به‌تازگی اولین مرکز خارج از کشور خود را در دبی افتتاح کرد.

غول‌های سرمایه‌گذاری ازجمله سکویا، شرکت افسانه‌ای سرمایه‌گذاری خطرپذیر سیلیکون ولی و سافت بانک ژاپن نیز فعالیت خود را در دبی افزایش داده‌اند.

همچنین دبی ممکن است از زمان حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین از فرار مغزهای فناوری که روسیه را تحت تاثیر قرار داده‌اند، بهره‌مند شود.

در طول چهار هفته پس از حمله روسیه به اوکراین حدود ۷۰ هزار نیروی کار در بخش فناوری روسیه را ترک کردند و بدون شک برخی از آن‌ها به امارات خواهند رفت.

بیشتر از تکنولوژی