توماس ‌وست و عبدالله عبدالله: مدارس باید به روی دختران افغان باز شوند

دختران از کلاس‌های هفتم تا دوازدهم از آموزش محروم شده‌اند

لباس فرم دختران دانش‌آموز که از سال‌ها به اینسو در افغانستان رایج است، مورد قبول طالبان نیست-

AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

توماس وِست فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در صحبت تلفنی که روز جمعه، دوم اردیبهشت داشتند، بر بازگشایی تمام مدارس دختران در افغانستان تاکید کردند.

آقای وست، جزئیات این تماس تلفنی‌ با عبدالله عبدالله را در صفحه توییترش شرح داد و نوشت: «در تماس تلفنی که با آقای عبدالله عبدالله داشتم در مورد بازگشایی هرچه زودتر مدارس دختران در افغانستان صحبت نمودیم. مثل همیشه مشاوره خوبی از او در این زمینه دریافت کردم.»

او همچنین هفته پیش در تماس تلفنی که با حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان داشت بر بازگشایی تمام مدارس دختران در این کشور تاکید کرد و از طالبان خواست به صدای مردم گوش دهند و دختران را از رفتن به مدارس محروم نسازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان در ماه‌های اخیر بارها از طرق مختلف از رهبران طالبان خواسته است، درهای تمام مدارس دختران را در سراسر این کشور بازگشایی کنند و اجازه بدهند که دختران افغان مانند پسران افغان به درس و تعلیم‌شان رسیدگی کنند. او در اوایل فروردین و پس از اقدام طالبان به مسدود ماندن مدارس به روی دختران بالاتر از کلاس ششم، در توییتی این تصمیم طالبان را خلاف وعده‌های این گروه به مردم افغانستان و در تضاد با حقوق زنان و دختران افغان خوانده بود.

ایالات متحده آمریکا، جامعه جهانی، اتحادیه اروپا، نهادهای مدافع حقوق بشر، علمای دینی، سیاسیون و گروه‌های مختلف اجتماعی در افغانستان و شماری از کشورهای جهان، بیش از هشت ماه است که از طالبان می‌خواهند درهای تمام مدارس را به روی دختران افغان بازگشایی کنند و اجازه بدهند که دختران افغان از این حق اساسی خود برخوردار باشند، اما طالبان تاکنون به هیچ یک از این خواسته‌ها احترام نگذاشته‌اند.

طالبان یکی از عوامل عمده باز نشدن مدارس دختران را در افغانستان نبود شرایط مناسب مطابق شریعت اسلامی در محیط آموزشی می‌دانند و تاکید دارند تا زمانی که چنین زمینه را فراهم نسازند دختران از کلاس هفتم تا دوازدهم، حق رفتن به مدرسه را ندارند.