گزارش کمیسیاری عالی حقوق بشر سازمان ملل از تخلفات جنگی روسیه در اوکراین

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: ۱۱۴حمله به مراکز پزشکی ثبت شده است

سازمان ملل تاکنون ۷۵ مورد اتهام خشونت جنسی علیه زنان، مردان، دختران و پسران توسط سربازان روسی دریافت کرده است- Sergei SUPINSKY / AFP

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت شواهد زیادی از جنایات جنگی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین دریافت کرده و به نظر می‌رسد قوانین انسانی کنار گذاشته شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: «تحقیقات ما تا به امروز داستان وحشتناکی از تخلفات انجام شده علیه غیرنظامیان را نشان داده است.»

او گفت دفتر کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین تاکنون کشته شدن پنج هزار و ۲۶۴ نفر را تأیید کرده است. طبق این گزارش، ۹۲.۳ درصد از این تلفات در قلمرو تحت کنترل دولت اوکراین ثبت شده است. این دفتر از روش‌شناسی سخت‌گیرانه‌ای استفاده می‌کند و مدت‌هاست که اذعان کرده است که ارقام تایید شده آن بسیار کمتر از اعداد واقعی است.

باشله گفت: «تعداد واقعی تلفات بسیار بیشتر خواهد شد.» زیرا جزئیات بیشتری از مکان‌هایی مانند ماریوپل که در آن درگیری‌های شدید وجود دارد، در دست نیست.

او ادامه داد: «در هشت هفته گذشته، نه تنها قوانین بین‌المللی انسانی نادیده گرفته شده، بلکه کنار گذاشته شده است.»

دفتر او در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نیروهای مسلح روسیه مناطق پرجمعیت را گلوله‌باران و بمباران کردند، غیرنظامیان را کشتند و بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران کردند. اقداماتی که ممکن است به جنایات جنگی تبدیل شود.»

این بیانیه افزوده است که مأموریت سازمان ملل همچنین «استفاده از سلاح‌هایی با اثرات غیرمجاز و آسیب به اماکن غیرنظامی توسط نیروهای مسلح اوکراین در شرق این کشور، مستند کرده است.»

باشله گفت که «اعدام‌های بدون محاکمه غیرنظامیان در مناطقی که پیش از این تحت تصرف مسکو بود.» در حال مشخص شدن است.

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که در ۹ آوریل، افسران حقوق بشر سازمان ملل که از بوچا بازدید کردند، قتل غیرقانونی و اعدام حدود ۵۰ غیرنظامی را مستند کردند. مأموریت سازمان ملل بیش از ۳۰۰ ادعا در مورد کشتار غیرنظامیان در شهرهای اشغال شده در مناطق کیف، چرنیهف، خارکف و سومی دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات روسی کشته شدن غیرنظامیان توسط سربازان آنها در بوچا و سایر شهرهای اطراف کیف را که سه هفته پیش از آنجا عقب نشینی کردند، رد کردند و اوکراین را به اجرای این جنایات متهم کردند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت که بر اساس گزارش این سازمان همچنین ۱۱۴ حمله به مراکز پزشکی ثبت شده است «اگرچه رقم واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است.»

باچله گفت: «ما تخمین می‌زنیم که حداقل سه هزار غیرنظامی به دلیل عدم دریافت مراقبت‌های پزشکی در میان جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند. این شامل مجبور شدن نیروهای مسلح روسیه به ماندن در زیرزمین‌ها یا عدم اجازه خروج از خانه‌های خود برای روزها یا هفته‌ها می‌شود.»

سازمان ملل تاکنون ۷۵ مورد اتهام خشونت جنسی علیه زنان، مردان، دختران و پسران توسط سربازان روسی دریافت کرده است که بیشتر آنها در منطقه کیف هستند. دفتر حقوق بشر گفت که بازداشت غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل نیروهای روسی و گروه‌های وابسته به یک رویه گسترده تبدیل شده است و تاکنون ۱۵۵ مورد گزارش شده است.

این سازمان همچنین گفته است که اطلاعاتی در مورد «بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی» توسط نیروهای اوکراینی یا افراد همسو با آنها دریافت کرده است و به فیلم‌هایی که هر دو طرف منتشر کرده‌اند اشاره می‌کند که ظاهرا ارعاب، بازجویی، شکنجه یا کشتن اسیران جنگی را نشان می‌دهد.

بیشتر از جهان