دبیرکل سازمان ملل متحد برای دیدار با پوتین به مسکو می‌رود

آنتونیو گوترش امیدوار است بتواند اقداماتی را برای برقراری فوری صلح در اوکراین انجام دهد

در ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دبیرکل سازمان ملل متحد قصد دارد به‌ زودی به مسکو برود و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که آنتونیو گوترش قرار است روز سه‌شنبه به مسکو برود و با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کند.

اریک کانکو در یک نشست خبری در نیویورک، به خبرنگاران حاضر گفت که گوترش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در یک ملاقات و نهار کاری گفت‌وگو خواهد کرد. او افزود که دبیرکل سازمان ملل امیدوار است بتواند درباره اینکه برای برقراری فوری صلح در اوکراین چه اقدام‌هایی را می‌توان انجام داد، با طرف‌های روسی مذاکره کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان ملل متحد همچنین اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی برای آماده‌سازی سفر دبیرکل به کی‌یف و تعیین زمان آن، در حال همکاری با دولت اوکراین است.

آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه در نامه‌هایی جداگانه به روسای‌جمهوری روسیه و اوکراین، از آن‌ها خواست پذیرای او در پایتخت کشورهایشان باشند تا بتوانند برای پایان دادن به جنگ راهی بیابند.

روسیه از حدود دو ماه پیش تهاجم نظامی خود به اوکراین را آغاز کرد و با وجود تحریم‌های غرب و تلاش‌های دیپلماتیک، هنوز به این تهاجم که آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد، پایان نداده است.

نمایندگان دو کشور تاکنون چند بار با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، روز جمعه تایید کرد که دو طرف اخیرا چند دور «گفت‌وگوی طولانی» داشته‌اند، اما جزئیات بیشتری درباره تاریخ و محتوای آن‌ها ارائه نداد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز روز جمعه از به بن‌بست رسیدن مذاکرات گفت و طرف اوکراینی را مقصر آن دانست.

بیشتر از جهان