پرویز قاضی سعید، خالق کارآگاه لاوسون، درگذشت

پرویز قاضی سعید، نویسنده و فعال سیاسی بر اثر بیماری در سن ۸۳ سالگی درگذشت

مضمون داستان‌های قاضی سعید عمدتا جنایی و رمان‌هایی با موضوعات عامه‌پسند بود _ MardomReportتوییتر 

پرویز قاضی سعید، نویسنده بیش از ۵۰ عنوان کتاب در حوزه داستان‌های جنایی و عامه‌پسند، در منزل خود در ایالت کالیفرنیا درگذشت.

قاضی سعید پیش از انقلاب به عنوان رمان‌نویس و پاورقی‌نویسی شناخته می‌شد که برای روزنامه اطلاعات داستان‌های عاشقانه می‌نوشت. کتاب‌هایی از جمله «قلاب ماهی»، «در ویتنام همیشه باران می‌بارد»، «آرزوهای بر باد رفته، از انقلاب مشروطیت تا توطئه‌های جهانی علیه ایران»، «تپه‌های بلند اندوه»، «تابوت سرخ»، «اسرار مرگ خانم آبیلا»، «افسون یک نگاه»، «مردی که دو چهره داشت»، از جمله آثار شناخته شده این نویسنده به شمار می‌آیند.

او همچنین در داستان‌های پلیسی خود شخصیتی کارآگاهی به نام لاوسون داشت که این شخصیت محبوبیت قابل توجهی در میان عامه مردم یافته بود. «لاوسون در جزیره وحشت»، «معبد مرگ» و «وحشت در ساحل نیل» از کتاب‌هایی بودند که شخصیت اصلی آنها لاوسون، کاراگاه محبوب بود.

او که نویسندگی را از ۱۷ سالگی آغاز کرده بود، پیش از انقلاب همزمان با نوشتن کتاب، با روزنامه اطلاعات نیز همکاری داشت و برای این روزنامه داستان‌های عاشقانه می‌نوشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، اغلب کتاب‌های قاضی سعید با سانسور گسترده روبرو و انتشار آنها متوقف شد. با این حال تا مدتی برخی کتاب‌های او به صورت زیرزمینی تولید و غیرقانونی به فروش می‌رسید. یکی از آثار او به نام «بار دیگر با تو در میان عطر و سکوت» از جمله کتاب‌هایی بود که به دلیل محتوا، پس از انقلاب اجازه انتشار نیافت.

پس از انقلاب این نویسنده مهاجرت کرد و به عنوان روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی به فعالیت‌های خود ادامه داد. او در لس‌آنجلس در تلویزیون پارس مشغول به کار شد و با روزنامه کیهان لندن نیز همکاری داشت.

این نویسنده و فعال سیاسی جمعه شب، دوم اردیبهشت، در سن ۸۳ سالگی در اثر بیماری در ایالت کالیفرنیا و در منزل خود درگذشت.