یحیی جواهری شاعر روزهای سخت درگذشت

این شاعر افغان اشعار زیادی سروده و غزل‌هایش طرفداران زیادی دارد

یحیی جواهری مدتی در بیمارستان بستری بود-رسانه‌های اجتماعی

یحیی جواهری، شاعر و نویسنده بلند‌آوازه افغانستان، درگذشت. آقای جواهری سالیان زیادی از عمر خود را صرف غنی‌سازی‌ ادبیات افغانستان کرد و سرانجام، بامداد امروز در بستر بیماری از دنیا رفت.

بستگان یحیی جواهری می‌گویند که این شاعر از چندی به این ‌سو، در اثر سکته مغزی در کابل بستری بوده و روز گذشته به بلخ منتقل شده است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، مرگ آقای جواهری را ضایعه‌ای بزرگ خوانده و گفته است: «روانشاد یحیی جواهری سال‌های زیادی از عمر خود را به عنوان شاعر، نویسنده و فعال عرصه ادبی و فرهنگی، در بلخ سپری کرد و چندین مجموعه شعری از خود به یادگار گذاشت. مرگ او یک ضایعه بزرگ است.»

آقای جواهری، قلم‌به‌دستی توانا و غزلسرایی معروف بود. فرهنگیان افغانستان به‌ویژه اهالی استان بلخ، مجموعه‌های شعری او را، غزلیاتی شیرین و شیوا و وی را شاعری بااسلوب و دارای جایگاه عالی فرهنگی در کشور، قلمداد می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شاعر سخن‌پرداز و نازک‌طبع، خواست‌ها و آرزوهای مردمش را در آثارش بازتاب می‌داد؛ چنانچه یک بار در مراسم رونمایی دو مجموعه‌ شعری‌ خود به نام‌های «ماه در فنجان» و «فال و تماشا» در بلخ، گفته بود: «کار من در ارتباط با غزل است اما در حال حاضر، غزل در تنگنا قرار گرفته است. سرودن غزل در زمان کنونی بسیار دشوار است زیرا پیام اصلی غزل، عشق است اما در کشور، جنگ شدیدی جریان دارد و غزل‌ها نمی‌توانند پیامی عاشقانه ارائه دهند.»

از یحیی جواهری، کتاب‌های «شهر هزارچهره‌‌ من»، «فال و تماشا»، «ماه در فنجان»، «الاغزل»، «آنسوتر از ستاره»، «خط اول عشق»، «انار چله‌نشین»، «مبهم در موهوم»، «دیرآباد» و دو اثر دیگر در دست چاپ، به جا مانده است.

استاد جواهری در حوزه ادبی و فرهنگی با کانون فرهنگی حکیم ناصرخسرو بلخی در بلخ نیز به شکل قلمی و مشورتی همکاری داشت و بیشتر اشعار وی در ماهنامه «عقاب آزاد» منتشر شده است.  

بیشتر از فرهنگ و هنر