خسارت ۴۴ هزار میلیارد تومانی از مدیریت نادرست ۲۳۱ میلیون تن زباله

دفن غیراصولی و عدم تفکیک زباله از جمله آسیب‌های مدیریت نادرست پسماند است

در ایران تنها ۱۰ تا ۱۷ درصد زباله‌ها وارد چرخه بازیافت می‌شود. عکس: خبرگزاری مهر

مدیریت نادرست ۲۳۱ میلیون تن پسماند، سالانه بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان به اقتصاد و محیط زیست ایران خسارت می‌زند.

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست یکم اردیبهشت در گفتگو با روزنامه «جام‌جم» این آمار را اعلام کرد.

پسندیده گفت تولید ۱۷۰ میلیون تن ‬پسماند‭ ‬کشاورزی، ۳۲ میلیون ‬تن‭ ‬پسماند‭ ‬صنعتی‭ ‬و‭ ‬هشت‭ ‬میلیون‭ ‬تن‭ ‬پسماندهای‭ ‬ویژه‭ ‬و‭ ‬خطرناک اگر به درستی مدیریت نشود به محیط زیست آسیب‌های جدی خواهد زد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست سهم ‭ ‬پسماند‭ ‬شهری‭ ‬یا‭ ‬پسماند‭ ‬عادی‭ ‬که‭ ‬شامل‭ ‬پسماند‭ ‬خانگی‭ ‬شهری‭ ‬و‭ ‬روستایی‭ ‬است را هم سالانه ۲۱ میلیون تن اعلام کرد.

به گفته او «دفن غیراصولی زباله، عدم تفکیک زباله، اشغال زمین، آلودگی منابع خاک و آب‌ها و تولید گازهای گلخانه‌ای» از جمله آسیب‌های مدیریت نادرست پسماند در ایران است.

این مقام مسئول مجموع خسارت مالی این مدیریت نادرست را بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

پسندیده اضافه کرد که «کشورهای پیشرفته نزدیک به ۷۰ درصد زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند»، اما در ایران ۱۰ تا ۱۷ درصد زباله‌ها وارد چرخه بازیافت می‌شود.

این مقام محیط زیست از اجرا نشدن برنامه ملی در حوزه پسماند، مسلط نبودن نهاد‌های تصمیم‌ساز بر حوزه پسماند، فقدان ساختار مناسب سازمانی و نبود ضمانت اجرای قوانین را از مهمترین دلایل مدیریت نادرست پسماند در ایران برشمرد.

او همچنین یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی ایران را مدیریت نادرست پسماندها و زباله‌های شهری و روستایی به ویژه در استان‌های شمالی عنوان کرد و گفت این مساله «در بعضی از مناطق منجر به بروز بحران‌های محیط زیستی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مازندران و گیلان دو استان شمالی ایران هستند که سال‌هاست با بحران انباشت زباله در مناطق شهری و روستایی و جنگلی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در هفته‌های اخیر ساکنان منطقه «سراوان» در رشت با برگزای چندین تجمع و تحصن، نسبت به تشدید بحران انباشت زباله در این منطقه به مقام‌های محلی هشدار دادند.

ارتفاع کوه زباله در منطقه «سراوان» براساس اعلام مقام‌های مسئول به بیش از ۱۱۰ متر رسیده است.

بیش از سه دهه است روزانه حدود هزار تن زباله در «سراوان» دفن می‌شود که ۵۵۰ تن از این زباله‌ها مربوط به شهر رشت و مابقی مربوط به ۵۰ شهر و روستای اطراف است.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت روز ۳۰ فروردین ماه سال‌ جاری هم وضعیت زباله در منطقه «سراوان» را یک «معضل ملی» دانست و گفت کسی به فریاد مردم این منطقه نمی‌رسد.

منطقه «سراوان» در ۱۷ کیلومتری شهر رشت در جوار جنگل‌های هیرکانی میزبان دپو و دفن زباله این شهر و چند شهرستان دیگر است.