احتمال دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان پس از دور پنجم گفتگوها

«دور پنجم گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی در فضایی مثبت برگزار شد»

نورنیوز پیش‌بینی کرد در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی فراهم شود - عکس: ایسنا

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه جمعه شب به نقل از منابع آگاه از برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی در فضایی مثبت خبر داد. در این مذاکرات که در بغداد برگزار شد، نماینده‌ای از سوی دولت عراق هم حضور داشت. این خبرگزاری روسی به نقل از منابع خود گزارش داد که دو هیئت بیشتر در مورد موضوعات منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کردند.

نورنیوز، پایگاه خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران طی گزارشی روند مذاکرات ایران و عربستان را مثبت ارزیابی کرد و نوشت چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به از سرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده است.

نورنیوز از نقش مثبت عمان و عراق در از سرگیری مذاکرات نوشت. پیش از این قرار بود در بیست و پنجم اسفند ماه گذشته مذاکرات بین دو کشور برگزار شود که این نشست به صورت یک طرفه از سوی ایران لغو شد. دو کشور از سال گذشته مذاکراتی را به میانجی‌گری عراق برای بهبود روابط آغاز کردند.

نورنیوز در مورد جزئیات مذاکرات نوشت: «مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند. اگرچه هنوز اخبار رسمی در مورد محتوای آخرین دور گفتگوها و توافقات احتمالی منتشر نشده اما اطلاعات رسیده به نورنیوز حاکی است که فضای مثبت نشست اخیر امیدواری‌ها برای گام نهادن دو کشور در مسیر از سر گیری روابط را افزایش داده است.»

ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات بر عهده سعید ایروانی، معاون شورای عالی امنیت ملی و سفیر اسبق ایران در عراق بوده است. از او به عنوان رئیس هیات ایرانی در ادوار قبلی مذاکرات با عربستان هم نام برده شده است. ایروانی از چهره‌های مهم مذاکره کننده شورای عالی امنیت ملی در عراق و کشورهای عربی است. او در سال ۲۰۰۷ نیز از مقام‌های عالی در مذاکرات جمهوری اسلامی با آمریکا در بغداد بود. 

در طرف سعودی، ریاست هیات با خالد علی الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان بوده است. حضور این دو چهره امنیتی در مذاکره نشان می‌دهد این گفتگوها برای هر دو طرف جدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه خبری نورنیوز همچنین پیش‌بینی کرد که با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفتگوهای سازنده میان نمایندگان دو کشور، در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی فراهم شود.

تا این لحظه عربستان و عراق واکنشی نسبت به برگزاری این نشست نداشتند. عربستان در سال ۹۴ پس از حمله بسیج به سفارت عربستان در تهران در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی، روابط خود را با تهران قطع کرد.

هفته گذشته امواج‌مدیا، به نقل از منابع مطلعش از آغاز مجدد مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۲ خبر داده بود. این سایت خبری اعلام کرده بود مذاکرات «با شرکت نماینده‌های انتخاب شده از سوی بالاترین مقام‌ هر دو کشور برگزار می‌شود.»

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، روز اول آوریل ۲۰۲۲ خبر آتش‌بس موقت در یمن را اعلام کرد که با استقبال علی خامنه‌ای مواجه شد. رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از اعلام آتش‌بس، رهبرهای سیاسی عربستان سعودی را، در آخرین سخنرانی‌اش، با زبانی آشتی‌جویانه مورد خطاب قرار داد.