مذاکرات میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی از سر گرفته می‌شود

به گفته منبعی مطلع، پنجمین دور مذاکرات میان این دو کشور به زودی آغاز خواهد شد

حامی‌های جمهوری‌ اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ به سفارت عربستان سعودی در تهران حمله کردند -- عصر ایران

مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که با وقفه‌ای هفت‌ماهه مواجه شده بود، از هفته آینده در خاک عراق از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش امواج‌مدیا، یکی از منابع مطلع، که خواسته هویتش فاش نشود، از آغاز مجدد مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۲ خبر داده است. بنا بر اظهارات این منبع گمنام، مذاکرات «با شرکت نماینده‌های انتخاب شده از سوی بالاترین مقام‌ هر دو کشور برگزار می‌شود.»

مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، به میزبانی دولت عراق، در شهریور ۱۴۰۰ و به منظور عادی‌سازی روابط میان دو کشور آغاز شد. روابط دیپلماتیک‌ میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴، و در پی حمله طرفدارهای حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران، قطع شد. با این‌حال روند مذاکرات پس از برگزاری چهار دور از آن، به دلیل فرایند تشکیل دولت جدید در عراق، متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر ادعای امواج‌مدیا به واقعیت بدل شود، جلسه روز پنج‌شنبه ۲۱ آوریل ۲۰۲۲، پنجمین دور مذاکرات جمهوری اسلامی و عربستان سعودی محسوب خواهد شد. به گفته این منبع مطلع، گفتگوها در ادامه نقشه راه مورد توافق در دورهای قبلی مذاکرات ادامه خواهد یافت. امواج‌مدیا از قول این منبع نوشته است که تسریع روند مربوط به بازگشایی سفارت‌ها، انجام اقدامات لازم به منظور حفظ آتش‌بس در یمن و بررسی طرح آشتی ملی برای این کشور موضوعات احتمالی پنجمین دور مذاکرات خواهد بود.

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، روز اول آوریل ۲۰۲۲ خبر آتش‌بس موقت در یمن را اعلام کرد که با استقبال علی خامنه‌ای مواجه شد. رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین پس از اعلام آتش‌بس، رهبرهای سیاسی عربستان سعودی را، در آخرین سخنرانی‌اش، با زبانی آشتی‌جویانه مورد خطاب قرار داد.