جنگ اطلاعاتی روسیه علیه فرانسه

ارتش فرانسه کنترل پایگاه نظامی‌اش در مالی را به‌صورت رسمی به ارتش این کشور واگذار کرد

تصاویر ماهواره‌ای از دفن جسد در نزدیکی پایگاه سابق نظامی فرانسه در مالی -- HANDOUT / FRENCH ARMY GENERAL STAFF / AFP 

روز پنج‌شنبه، ۲۱ آوریل ۲۰۲۲، ارتش فرانسه اعلام کرد ویدئوهایی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نیروهای مزدور وابسته به ارتش روسیه اجسادی را در نزدیکی پایگاه سابق فرانسه در شمال مالی، واقع در غرب آفریقا، دفن کرده‌اند تا مسئولیت جنایات صورت گرفته را به دوش ارتش فرانسه بیاندازند.

به گزارش یورونیوز، در تصاویر ماهواره‌ای ثبت شده ده سرباز در حال دفن تعدادی جسد دیده می‌شوند. به گفته ارتش فرانسه سربازهایی که در این تصاویر دیده می‌شوند جزو نیروهای گروه واگنر (Wagner Group) – یک شرکت خصوصی روسی و ارائه‌دهنده خدمات نظامی – هستند که در حال حاضر بخشی از نیروهای مورد نیاز ارتش روسیه در جنگ اوکراین را تامین می‌کنند. ارتش فرانسه همچنین می‌گوید این اقدام واگنر گروپ در راستای کارزارهای تخریبی روسیه علیه نیروهای نظامی فرانسوی قرار دارد.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، که روز جمعه ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد، پیش از واکنش ارتش فرانسه به دفن اجساد در نزدیکی پایگاه سابق نظامی این کشور در مالی، فردی که خودش را «یک سرباز سابق» و «یک مالیایی وطن‌پرست» خطاب می‌کند، تصویرهایی از اجساد دفن شده را در حساب توییتری‌اش منتشر کرد و فرانسه را به انجام دادن این جنایات متهم کرد. وی در توضیح تصاویر مورد نظر چنین نوشته است:«این [اجساد دفن شده] آن چیزی است که فرانسه پس از ترک پایگاه نظامی گاسی [واقع در شمال کشور مالی] به جا گذاشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش فرانسه روز سه‌شنبه، ۱۹ آوریل ۲۰۲۲، پس از حضوری ۹ ساله در پایگاه نظامی گاسی، کنترل این پایگاه را به‌صورت رسمی به ارتش مالی واگذار کرد.

یکی از ژنرال‌های ارتش فرانسه، ضمن آنکه تصاویر منتشر شده در این حساب توییتری را «حمله‌ای اطلاعاتی» خواند، به روزنامه گاردین گفت:«[این حساب توییتری] به احتمال بسیار به وسیله گروه واگنر ساخته شده است.»

تا کنون هیچ منبع مستقلی این ادعای ارتش فرانسه درباره شرکت خصوصی واگنر گروپ را تایید نکرده است.‌

 در هفته‌های اخیر اقدامات گروه واگنر بارها خبرساز شد. روزنامه گاردین در گزارشی که ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ منتشر کرد مدعی شد روسیه ۲۰ هزار جنگجوی خاورمیانه‌ای را در منطقه دونباس، واقع در شرق اوکراین، مستقر کرده تا به نفع نیروهای نظامی این کشور بجنگند. به گفته مقامات اروپایی شمار قابل توجهی از این نیروها افرادی هستند که به وسیله شرکت «واگنر گروپ» آموزش دیده‌اند. همچنین بر اساس گزارش اخیر گروه واگنر، غالب سربازهای این شرکت خصوصی، که در لیبی می‌جنگیدند، به خاک اوکراین اعزام شده‌اند.

همچنین همزمان با انتشار این خبر، برخی رسانه‌ها نیز به نقل از مقام‌های اوکراینی نوشته‌اند که نشانه‌هایی مبنی بر کشف وجود یک گور جمعی در اطراف شهر ماریوپل، واقع در جنوب اوکراین، به دست آمده است.

بیشتر از جهان