حوثی‌های یمن، با نقض آتش‌بس، به حملات خود ادامه می‌دهند

منابع دولتی یمن ۸۰ مورد نقض‌ آتش‌بس اعلام کرده‌اند

با وجود آتش‌بس، تا روز سه‌شنبه دستکم ۸۰ مورد نقض توافق‌نامه آتش‌بس گزارش شده است - Mohammed HUWAIS / AFP

مرکز رسانه‌ای ارتش یمن روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت، اعلام کرد شورشیان حوثی، گروه شیعی مورد حمایت ایران، مجموعه حملاتی را به جبهه جنوبی مارب، در مرکز یمن، انجام داده‌اند.

حمله‌های شورشیان حوثی، در مناطق مختلف یمن، از جمله در مارب و بندر حدیده، در حالی ادامه دارد که اوایل ماه جاری میلادی، با میانجی‌گری نمایندگان سازمان ملل و حمایت‌های آمریکا، طرفین آتش‌بس سراسری اعلام کردند.

با این حال و با وجود آتش‌بس، بنابر گزارش‌های منابع دولتی، تا روز سه‌شنبه دستکم ۸۰ مورد نقض آتش‌بس گزارش شده است.

بر اساس مفاد توافق‌نامه آتش‌بس، طرفین قبول کرده‌اند که محموله‌های سوخت به شهر بندری حدیده برسد و پروازهای مسافربری هم از فرودگاه صنعا مجددا برقرار شود.

در همین ارتباط، یک منبع نظامی ارتش یمن، بدون ذکر نام، به خبرگزاری فرانسه گفت: حوثی‌ها از مهلت آتش‌بس برای تقویت حضور نظامی خود در اطراف بندر حدیده استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بندر حدیده در غرب یمن قرار دارد و به لحاظ استراتژیک و اقتصادی از موقعیت برتری برخوردار است.

در تحولی دیگر، مرتبط با گفت‌وگوهای صلح یمن، شورای ریاست جمهوری این کشور روز سه‌شنبه در عدن با حضور سفرای خارجی و نمایندگانی از ایالات متحده و سازمان ملل سوگند یاد کرد. این شورا، اوایل ماه جاری میلادی، تشکیل شد.

در جریان مراسم تحلیف، رشاد العليمی، رییس شورای ریاست جمهوری یمن، از جامعه بین‌المللی خواست تا به حوثی‌ها، فشار بیاورد تا آن‌ها در نهایت به گفت‌وگوهای صلح تن دهند. شورای ریاست جمهوری یمن گفته است که خود را به پایان دادن جنگ و دستیابی به یک صلح «پایدار» و «منصفانه» متعهد می‌داند.

شورای ریاست جمهوری یمن، پس از کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری پیشین این کشور، در شهر جنوبی عدن تشکیل شده است.

از سال ۲۰۱۴ که شورشیان حوثی شهر صنعا را تصرف کردند، شهر بندری عدن، به عنوان مقر دولت قانونی مورد حمایت کشورهای غربی و سازمان ملل، تعیین شده است.

جنگ داخلی یمن، تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار تن کشته بر جای گذاشته و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند. در پی این جنگ و ادامه درگیری‌ها، کشور در معرض قحطی شدید قرار داد.

بیشتر از جهان