قیمت پراید از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرد

کارشناسان می‌گویند دولت وضعیت بازار خودرو را آشفته‌تر کرده است

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت پراید در ایران به ۲۰۱ میلیون تومان رسیده است. پراید به دلیل اینکه استانداردهای ۸۵گانه را نداشت، از خط تولید خارج شد؛ با این حال قیمت‌ آن در بازار غیررقابتی داخلی همچون دیگر خودروهای ایرانی همچنان در حال افزایش است.

روند فزاینده قیمت خودرو که در سال ۱۴۰۰ شدت یافت، در نخستین ماه سال جدید نیز ادامه پیدا کرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این روند همچنان تداوم خواهد داشت. فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو، در همین زمینه به خبرآنلاین گفت: «به نظر نمی‌رسد کاهش قیمتی در راه باشد. تا دولت چاره‌ای برای این مشکل پیدا نکند، قیمت‌ها افزایشی خواهند بود.»

به گفته او، بحث واردات خودرو برای مدت کوتاهی موجب شد سرعت افزایش قیمت‌ها کم شود اما با طولانی شدن این بحث، دوباره قیمت‌ خودروهای داخلی روند صعودی گرفت.

قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل از حدود شش ماه پیش به «ستاد تنظیم بازار» واگذار شد و ابراهیم رئیسی، مدیریت این ستاد را به محمد مخبر، معاون اول خود، سپرد.

خبرگزاری ایسنا در یادداشتی انتقادی، درباره عملکرد ستاد تنظیم بازار نوشت: «با توجه به اینکه قریب به شش ماه است قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، این سوال مطرح است که وضعیت بازار فعلی نتیجه ناکامی ستاد تنظیم بازار است یا علت دیگری دارد؟»

ستاد تنظیم بازار ادعا می‌کند که متولی اصلی تعیین قیمت مصوب خودروها است اما در قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان در بازار آزاد نقشی ندارد. این ادعا شانه خالی کردن ستاد تنظیم بازار از مسئولیتی را که به آن سپرده شده است، آشکار می‌کند؛ چرا که بر اساس تصمیم دولت، این نهاد وظیفه تنظیم بازار را بر عهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان می‌گویند قیمت‌گذاری دستوری ساده‌ترین اقدام برای تنظیم بازار است و دولت با این‌گونه اقدام‌ها بازار خودرو را آشفته‌تر کرده است.

قیمت خودرو پراید ۱۱۱ در حال حاضر ۲۰۱ میلیون تومان است. پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۶۹ میلیون تومان فروخته می‌شود. خودرو تیبا ها‌چ‌بک پلاس نیز ۳۱۳ میلیون تومان است. در گروه محصولات ایران‌خودرو، خودرو پژو پارس اتوماتیک ۴۴۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ هم ۲۸۷ میلیون تومان است.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در همین زمینه به پایگاه خبری تجارت‌نیوز گفت: «اگر دولت دستوری عمل کند، خودروساز به کاهش تولید و عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار مجبور می‌شود. درنتیجه افزایش قیمت در راه خواهد بود.» به گفته او، «در این شرایط، رانت بیشتر در کشور شکل می‌گیرد و بازار سیاه نیز بیشتر می‌شود.»

افزایش قیمت خودروهای داخلی در حالی است که کیفیت پایین آن‌ها انتقادهای بسیاری را به همراه دارد. آمارهای پلیس نیز آشکار می‌کند که سهم خودروهای داخلی مثل پراید و پژو در حوادث رانندگی قابل‌توجه است.

پیش‌تر کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، گفته بود که اگر واردات خودرو آزاد شود، دیگر کسی خودروهای تولید داخل را نمی‌خرد. او بر لزوم واردات خودروهای باکیفیت خارجی برای کاهش حوادث رانندگی تاکید کرده بود.

بیشتر از اقتصاد