فعالان هزاره به دولت‌های جهان: بپذیرید که کشتار هزاره‌ها نسل‌کشی است

«هیچ یک از جنایات انجام شده علیه هزاره‌ها بررسی نشده است»

بیمارستان محمد علی جناح در غرب کابل، روز سه شنبه مملو از اجساد قربانیان حمله به مدرسه عبدالرحیم شهید بود  - عکس: 

WAKIL KOHSAR / AFP 

شماری از مدافعان حقوق بشر و فعالان جامعه هزاره در افغانستان، روز پنجشنبه، اول اردیبهشت (۲۱ آوریل)، با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رهبران کشورهای قدرتمند جهان و سازمان ملل متحد، از آنان خواستند کشتار هزاره‌ها در افغانستان را «نسل‌کشی» اعلام و علیه آن فورا و جدی اقدام کنند.

در این نامه‌ که با امضای بیش از ۷۰ تن از فعالان اجتماعی هزاره و خطاب به تمام کشورهای جهان نوشته شده، به کشتار هدفمند هزاره‌ها در افغانستان در بیش از یک قرن گذشته اشاره شده و سه سال اخیر را «سال‌های خونین برای هزاره‌ها» توصیف کرده است.

در نامه می‌خوانیم: «هزاره‌ها مشخصا به دلیل تفاوت قومی و مذهبی خود تحت ستم تاریخی قرار گرفته‌اند و فرصت‌ زندگی، کار، تحصیل، بهداشت و رفاه از آنان گرفته شده است و علاوه بر قتل‌عام و کشتار، عزل آنان از مناصب دولتی، مصادره املاکشان، منزوی کردن هزاره‌ها حتی در مناطق هزاره‌نشین در حکومت طالبان، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و قتل جوانان هزاره از جمله مصادیق تلاش برای حذف این قوم در افغانستان‌اند.

فعالان هزاره در پی حملات تروریستی روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین، به یک آموزشگاه و یک مدرسه پسرانه در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل که به مرگ بیش از ۱۰ دانش‌آموز و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد، از جامعه بین‌المللی خواستند تا با دقت در جزئیات این حملات به هزاره‌ها، اقدام‌های سریالی در حذف و سرکوب این قوم در افغانستان و کشتار آنان را به عنوان یک نسل‌کشی به‌رسمیت بشناسد و علیه آن اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه، با اشاره به ۳۰ حمله مرگبار از سال ۲۰۱۵ تاکنون به مناطق هزاره‌نشین، آمده است: «تا امروز هیچ یک از جنایات انجام‌شده علیه هزاره‌ها بررسی نشده است. هیچ یک از مجرمان محاکمه نشده‌اند و با آن‌ها هیچ برخوردی نشده است.» در ادامه این نامه، به واکنش‌های ضعیف جامعه بین‌المللی در مورد کشتار هزاره‌ها انتقاد شده و آمده است که جامعه جهانی حقایق این جنایت بشری را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد.

فعالان حقوق بشر هزاره در نامه سرگشاده خود، از سازمان ملل خواستند نشستی مشخص با موضوع افغانستان تشکیل دهد و در آن، موضوع کشتار هزاره‌ها به عنوان یک جنایت بشری و نسل‌کشی را بررسی کند تا راهکارهایی برای حفاظت از جامعه هزاره در افغانستان به‌ دست آید. همچنین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته شده است تا تحقیق در مورد جنایت علیه هزاره‌ها در افغانستان را آغاز و روایت‌های موجود را مستند کند.

سازمان ملل اخیرا ریچارت بنت را به عنوان گزارشگر ویژه این سازمان در امور افغانستان منصوب کرد. فعالان هزاره در این نامه، از گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستد تا در نخستین اقدام، وضعیت هزاره‌ها و جنایات جاری علیه آنان را گزارش کند.

مناطق هزاره‌نشین غرب کابل از سال ۲۰۱۵ بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند. حمله به زایشگاه، مدرسه سیدالشهدا، آموزشگاه موعود، آموزشگاه کوثر دانش و اخیرا حمله به مدرسه عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز، هر کدام بیش از ۱۰ کشته و ده‌ها نفر زخمی به جا گذاشته‌اند که بیشتر آن، جوانان و نوجوانان دانش‌آموز و تحصیلکرده هزاره بوده‌اند. در بیشتر موارد، مسئولیت این حملات را گروه داعش خراسان به عهده گرفته است.

فعالان حقوق بشر هزاره در نامه به سران جامعه بین‌المللی، نوشته‌اند که با وجود روند دیرینه ظلم و جنایت علیه هزاره‌ها، با تسلط طالبان بر افغانستان، اوضاع برای این قوم سخت‌تر و شکننده‌تر شده است. این نامه به برخورد غیرانسانی طالبان با خانواده‌های قربانیان حادثه روز سه‌شنبه اشاره کرد و افزود: «جلوگیری طالبان از اطلاع‌رسانی در مورد آمار قربانیان و نوع حادثه، ممانعت از اهدای خون و رساندن کمک به زخمی‌ها و نیز بی‌حرمتی و خشونت با خانواده‌های قربانیان مصداق بارز دشمنی طالبان با این قوم و ادامه زنجیره خشونت و ستم علیه هزاره‌ها است.

نامه به سران کشورهای جهان در مورد کشتار هزاره‌ها در حالی منتشر می‌شود که هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله روز سه‌شنبه غرب کابل را به عهده نگرفته است و آمار دقیق کشته‌شدگان و زخمی‌های رویداد نیز به دلیل سانسور رسانه‌ها در حکومت طالبان مشخص نیست.