راهپیمایی‌های مذهبی در هند پس از وقایع خشونت‌آمیز اخیر با محدودیت برگزار می‌شود

آخرین گزارش از حوادث خشونت‌آمیز مربوط به تعطیلات آخر هفته عید پاک (۲۸ فروردین) بود

در روزهای آینده چندین جشنواره بزرگ در هند برگزار می‌شود؛ مسلمانان عید (فطر) و هندوها آکشایا تریتیا را جشن می‌گیرند - PRAKASH MATHEMA / AFP

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از یک رشته حوادث خشونت‌آمیز و نفرت‌پراکنی علیه اقلیت مسلمان در هند در جریان برپایی جشنواره‌های اخیر هندوها، برگزاری راهپیمایی‌های مذهبی و استفاده از بلندگو در اوتار پرادش، پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور، محدود شد.

این فرمان را یوگی آدیتیانات، فرمانده این ایالت فدرال، صادر کرد. او که یک راهب هندوی تندرو است، به پلیس دستور داده با رهبران مذهبی صحبت کند و مرخصی نیروهای پلیس را نیز تا چهارم مه (چهاردهم اردیبهشت ماه) لغو کرده است. برخی افراد در جمعیت دیده شدند که شمشیر و تفنگ در هوا تکان می‌دادند و با آوازهای مذهبی هندو می‌رقصیدند.

آدیتیانات به پلیس دستور داد بیشتر احتیاط کنند، زیرا قرار است در روزهای آینده چندین جشنواره بزرگ برگزار شود؛ مسلمانان «عید فطر» و هندوها «آکشایا تریتیا» را جشن می‌گیرند. هر دو جشن ممکن است ماه آینده در یک روز باشند.

او همچنین دستور داد که برنامه‌های مذهبی فقط در مکان‌های تعیین‌شده برگزار شوند و از پلیس خواست اطمینان حاصل کند این رویدادها در خیابان‌ها برگزار نشوند و تردد را مختل نکنند.

در توییتی که دفتر فرمانداری فدرال به زبان هندی منتشر کرده آمده است: «هیچ شوبهایاترا یا راهپیمایی مذهبی نباید بدون اخذ مجوز لازم از محل برگزاری خارج شود. قبل از صدور مجوز، برگزارکننده باید تعهد دهد که نظم و آرامش را حفظ خواهد کرد.»

در ادامه توییت تاکید شده است «فقط باید به آن گروه‌های مذهبی مجوز داد که سنتی‌اند. نباید برای رویدادهای جدید مجوزهای غیرضروری صادر شود.»

در مطلب دیگری به نقل از فرماندار اوتار پرادش آمده است: «هر کس آزاد است به روش خود عبادت کند. می‌توان از میکروفون استفاده کرد، اما مطمئن شوید که صدا از محل برگزاری خارج نمی‌شود. نباید مزاحم دیگران شد. استفاده از میکروفون در جاهای جدید مجاز نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دستورها به دنبال حوادث خشونت‌آمیزی صادر شد که در جریان جشنواره‌های اخیر هندو در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد. در چندین ویدیو که در هفته‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شد، مردان هندویی را می‌بینیم که با روسری‌های زعفرانی‌رنگ و در برخی موارد با چوب و شمشیر در دست، در محله‌های مسلمان‌نشین راهپیمایی می‌کنند، مقابل در خانه‌ها و مساجد آهنگ‌های تحریک‌آمیزی پخش می‌کنند و شعارهای فتنه‌انگیز سر می‌دهند.

آخرین گزارش از حوادث خشونت‌آمیز اخیر مربوط به تعطیلات آخر هفته عید پاک بود که طبق گزارش‌ها، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی جشن هانومان جایانتی، سالگرد تولد هانومان، خدای هندو، در منطقه جهانگیرپوری پایتخت پرچم‌های زعفرانی‌رنگی را مقابل یک مسجد بالا بردند و درگیری ایجاد کردند.

رنگ زعفرانی با گروه‌های ملی‌گرای هندو در هند پیوند خورده است.

در شکایتی که به پلیس ارائه شده آمده است که راهپیمایی تا پیش از رسیدن به مسجد، «آرام» برگزار می‌شد. وقتی دسته به مسجد رسید، «محمد انصار به همراه چهار پنج نفر دیگر دعوا را شروع کردند».

در این شکایت آمده است: «این به بروز هیاهویی منجر شد که در آن، مردم از هر دو طرف به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند.»

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، متهم اصلی خشونت‌های شنبه محمد انصار است. دیپندر پاتهاک، کمیسر ویژه پلیس دهلی به پایگاه خبری «ان‌دی‌تی‌وی» گفت تحقیقات تاکنون نشان نداده‌اند که این خشونت برنامه‌ریزی‌شده باشد.

حزب حاکم دهلی عام آدمی (ای‌ای‌پی) و حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) که دولت مرکزی را در دست دارد، داشتن هرگونه ارتباط با محمد انصار را رد می‌کنند و بابت وابستگی‌های سیاسی او به هم نیش و کنایه می‌زنند.

قبل‌تر هنگام سخنرانی‌های برخی افراد، که از آنها با عنوان «اوباش» یاد شده، در راه‌پیمایی‌ها و حمله به اموال مسلمانان در جشنواره رام ناومی هندوها (روز تولد خدای رام، یکی از خدایان اصلی این دین) چند مورد خشونت به ثبت رسیده بود.

بر اساس گزارش‌ها، در وقایع خشونت‌آمیز ۱۰ آوریل در دست‌کم پنج ایالت شامل مادهیا پرادش، جارکند، گجرات و بنگال غربی، دو نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.

شهرداری دهلی نو که اداره آن در اختیار حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) است، برنامه ضدشورش در محله مشکل‌ساز جهانگیرپوری را طرح‌ریزی کرد و بیش از ۴۰۰ مامور پلیس برای جلوگیری از هر خشونتی در این تجمع، به حالت آماده‌باش در آمدند.

© The Independent

بیشتر از جهان