هند به دلیل نگرانی امنیتی ۵۴ اپلیکیشن موبایل چینی را ممنوع کرد

این اولین باری نیست که دولت هند اپلیکیشن‌های چینی را مسدود می‌کند

دولت هند: این اپلیکیشن‌ها برای امنیت و امور دفاعی هند تهدیدی جدی محسوب می‌شوند - NARINDER NANU / AFP

دولت فدرال هند استفاده از ۵۴ اپلیکیشن موبایل چینی از جمله برنامه‌های غول‌های فناوری چندملیتی نظیر علی‌بابا و تنسنت را به علت نگرانی از امنیت ملی ممنوع کرد.

برخی برنامه‌های ممنوع‌شده عبارتند از: ویوا ویدیو ادیتور(Viva Video Editor)، بیوتی کمرا؛ سوییت سلفی اچ‌دی (Beauty Camera:Sweet Selfie HD)، رایز آو کینگ‌دامز؛ لاست کروسید (Rise of Kingdoms: Lost Crusade)، مون‌ چت (MoonChat)، بارکد اسکنر-کیو آر کد اسکنر (Barcode Scanner - QR Code Scan) و لیکا کم (Lica Cam).

وزیر الکترونیک و فناوری اطلاعات هند روز دوشنبه در بیانیه‌ای، بدون نام بردن از چین، اعلام کرد که این برنامه‌ها به این دلیل مسدود شده‌اند که با سوءاستفاده از داده‌ها، آن‌‌ها را بی‌درنگ به رایانه‌های خدمات‌دهنده «کشور متخاصم» می‌فرستادند.

در این بیانیه آمده است: «آنان با استفاده از عناصری که با حاکمیت و یکپارچگی هندوستان مخالف‌اند، می‌توانند با گردآوری حجم زیادی داده شخصی و استخراج، مقابله و تطبیق، تحلیل و بررسی این داده‌ها به فعالیت‌هایی که برای برنده امنیت ملی ما مضرند، بپردازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه اعلام کرد که این تصمیم برای مسدود کردن برنامه‌ها درپی درخواست وزارت کشور فدرال و بر اساس مقررات اضطراری بخش ۶۹ (الف) قانون فناوری اطلاعات گرفته شده است.

این اولین باری نیست که دولت هند اپلیکیشن‌های چینی را مسدود می‌کند.

تنها در سال ۲۰۲۰ و در پی درگیری مرزی با چین در دره گالوان منطقه لاداخ در شرق هند، دولت این کشور دست‌کم چهار بار دسترسی به برنامه‌های چینی را بست.

در ژوئن ۲۰۲۰، دولت فدرال هند ۵۹ اپلیکیشن چینی از جمله تیک‌تاک را مسدود کرد.

در اوت همان سال، ۴۷ اپلیکیشن مرتبط یا برنامه‌های همسان‌سازی دیگر را بست و سپس به ترتیب در سپتامبر و نوامبر، ۱۱۸ و ۴۳ اپلیکیشن را مسدود کرد.

دولت هند روز دو‌شنبه اعلام کرد که این ۵۴ برنامه مسدود شده یا نسخه‌های همسان‌اند یا همانند ۲۶۷ اپلیکیشن مسدودشده قبلی حریم خصوصی را نقض کرده‌ و تهدیدهای امنیتی پدید آورده‌اند.

وزارت کشور دولت فدرال در گزارش خود به وزارت فناوری اطلاعات اعلام کرد که این برنامه‌ها از طریق «دوربین/میکروفون، دسترسی به اطلاعات مکانی دقیق (جی‌پی‌اس) و فعالیت‌های شبکه‌ای مخرب مثل برنامه‌های مسدود شده قبلی» برای فعالیت‌های جاسوسی و مراقبتی قابل استفاده‌اند.

دولت هند در بیانیه خود اضافه کرد که این اپلیکیشن‌ها به دست داشتن در فعالیت‌های ناقض حاکمیت و یک‍پارچگی کشور متهم‌اند و برای امنیت و امور دفاعی هند هم تهدیدی جدی محسوب می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان