واشینگتن فری بیکن: پیشنهاد بایدن ۸۰ هزار سپاهی را از فهرست تحریم خارج می‌کند

مقامات کنگره می‌گویند سپاهیان لغو تحریم‌ شده می‌توانند به آمریکا سفر کنند

تحریم‌های نیروی قدس، ۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود-Leader.ir

«پیشنهاد اخیر دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌تواند به لغو تحریم‌ها علیه ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شود؛ نیرویی شبه‌نظامی که عامل کشته شدن صدها آمریکایی در خاورمیانه‌ است.» این برآورد وب‌سایت واشینگتن‌ فری بیکن به نقل از مقامات کنگره درباره پیشنهاد خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی است که گزارش‌های ضد و نقیضی درباره آمادگی دولت بایدن برای اجرای آن منتشر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌افزاید که دولت بایدن قصد دارد به جبران خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی، نام نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در به‌طور جداگانه به این فهرست اضافه کند تا پیامدهای ناشی از این اقدام را خنثی کند. برآورد واشینگتن‌ فری بیکن و برخی اعضای کنگره آمریکا حاکی از آن است که با این اقدام چیزی در حدود ۸۰ تا ۱۸۰ هزار سپاهی از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شوند. این درحالی است که تحریم‌های نیروی قدس، ۲۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

هرچند مقامات دولت بایدن به طور علنی در این زمینه صحبت نمی‌کنند و تنها به کلی‌گویی درباره اقدامات تروریستی سپاه در منطقه و لزوم مقابله با آن تاکید دارند، موضع‌گیری‌های تند جمهوری‌خواهان علیه این اقدام نشان می‌دهد که دست‌کم موضوع در دولت بایدن در حال بررسی است.

یک مقام عالی جمهوری‌خواه که در جریان این پیشنهاد قرار دارد به واشینگتن فری بیکن گفت که با خارج شدن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی و قرار دادن نیروی قدس در این فهرست، ۸۰ هزار عضو سپاه دیگر تحریم نخواهند بود و می‌توانند وارد آمریکا شوند.

در حال حاضر خارج شدن نام سپاه از فهرست تروریستی هم در بین جمهوری‌خواهان و هم دمکرات‌های هم حزب بایدن، مخالفان متعددی دارد. اصرار بر این اقدام در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا باتوجه به تضعیف موقعیت دمکرات‌ها می‌تواند پیامدهای سنگینی برای دولت بایدن به همراه داشته باشد.

با این وجود دولت بایدن که با شعار احیای برجام بر سر کار آمد، همچنان علاقمند به معامله با جمهوری اسلامی ایران به‌نظر می‌رسد.

مذاکرات هسته‌ای با ایران که در یک سال گذشته کماکان ادامه داشت، در یک ماه اخیر به دنبال حمله روسیه به اوکراین و درخواست تضمین منافع مسکو در توافق با تهران، متوقف شده است. مواضع خوش‌بینانه طرفین مذاکرات در ماه‌های گذشته نیز اخیرا جای خود را به اعلام تردید درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات داده است.