بندر ماریوپول همچنان مقاومت می‌کند

روسیه بیش از هفتاد هزار نیرو در مناطق شرق و جنوب اوکراین مستقر کرده است 

اشغال اوکراین با تهاجم نظامی روسیه در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد مسکو برای دور جدیدی از حملات به مناطق شرقی آن کشور آماده می‌شود. روسیه روز دوشنبه، ۱۸ آوریل، بمباران شهرهای مختلف اوکراین را ادامه داد و حداقل چهار حمله موشکی در شهر لویو واقع در غرب کشور گزارش شد که طی آن‌ها دست‌کم هفت نفر کشته شدند.

آمریکا تخمین می‌زند که روسیه طی چند روز گذشته ۱۱ گروه ارتشی به نیروهای خود در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین افزوده است. یک مقام ارشد نظامی آمریکا ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگویی تلفنی با مطبوعات گفت که با این حساب، شمار کل این گروه‌های ارتشی روسیه به ۷۶ می‌رسد. روسیه اصطلاح «گروه تاکتیکی گردان» را برای گروه‌های ارتش‌ خود در جنگ جاری به‌کار می‌گیرد. هر یک از این گروه‌ها معمولا یک گردان با دو تا چهار گروهان، با واحدهای پشتیبانی پدافند هوایی، مهندسی، و لجستیکی دارند. 

این مقام تاکید کرد که در حال حاضر تمامی نیروی زمینی روسیه متمرکز بر مناطق جنوبی و شرقی اوکراین است. جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، اخیرا بودجه کمک به اوکراین را ۸۰۰ میلیون دیگر افزایش داد و در همین راستا، آمریکا چهار پرواز کمک امنیتی به منطقه فرستاده است. این مقام آمریکایی گفت که یک پرواز دیگر هم «ظرف ۲۴ ساعت آینده» انجام خواهد شد، اما از جزئیات محتوای این پروازها چیزی نگفت. 

به گفته یکی از مقام‌های اوکراین، شهر کرمینا در بخش شرقی منطقه لوهانسک سقوط کرده است و به دست نیروهای روسیه افتاده است. طبق گزارش‌های وزارت‌های دفاع روسیه و اوکراین، در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحرکات نظامی گسترده در شرق اوکراین بوده‌ایم. نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپول واقع در جنوب شرقی کشور، به مقاومت ادامه می‌دهند و پیشنهاد روسیه را برای تسلیم شدن، نپذیرفته‌اند. مقام‌ها می‌گویند روسیه کارخانه فولاد آزوف‌استال را که مرکز اصلی دفاع اوکراینی‌ها است، بمباران کرده است. یک مشاور شهردار ماریوپول گفت نیروهای روسیه اعلام کرده‌اند که ورود و خروج از این شهر تحت حصر، روز دوشنبه ممنوع خواهد بود و تهدید کرده‌اند که نیروهای باقی‌مانده در این بندر را نابود می‌کنند.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز دوشنبه گفت: «طبق ارزیابی ما، ماریوپول همچنان درگیر مناقشه است.» به گفته این مقام، این بندر در مقابل «قریب به یک دوجین» از گروه‌های ارتش‌ روسیه تاب آورده است. تعداد نیروهای هر یک از این گروه‌ها‌ی نظامی به ۱۰۰۰ نفر می‌رسد. 

بسیاری از محلات ماریوپول با حمله‌های مکرر روسیه با خاک یکسان شده‌اند و مسکو می‌خواهد با فتح این شهر، به بقیه حمله‌های خود در جنوب و شرق اوکراین ادامه دهد. این بندر بر کرانه دریای آزوف واقع شده است و موقعیت راهبردی مهمی دارد که روسیه می‌خواهد با دست یافتن به آن، بتواند راه مستقیمی بین منطقه دونباس و شبه‌جزیره کریمه ایجاد کند. 

در شهر خارکیف، واقع در شمال شرق کشور، یک آشپزخانه بشردوستانه که مرتبط با خوزه آندرس، سرآشپز شهیر اسپانیایی است، با موشک‌های روسیه نابود شد. سازمان خیریه‌ای که این آشپزخانه را اداره می‌کرد، این خبر را اعلام کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای آندرس که شهروند مشترک اسپانیا و آمریکا است، در سال ۲۰۱۰ سازمانی غیرانتفاعی به نام «آشپزخانه مرکزی جهان» بنیان گذاشت که هدف از آن غذا رساندن به مردم در پی سوانح طبیعی بود. نیت موک، رئیس این سازمان، روز شنبه در توییتر اعلام کرد که یکی از رستوران‌های این سازمان روز شنبه مورد حمله قرار گرفته است و چهار نفر از خدمه آن نیز زخمی شده‌اند.

آقای موک خود در اوکراین حضور دارد و فیلمی از سخنانش را در میان خرابه‌های این آشپزخانه منتشر کرد. او نوشت: «کار ما پایان ندارد! امروز تیم رستوران تمام محصولات غذایی و تجهیزات آسیب ندیده را به آشپزخانه جدیدی در خارکیف منتقل می‌کند. وضعیت خدمه آسیب‌دیده مناسب است — و تیم ما چیزی نمی‌خواهد مگر ادامه آشپزی. واقعا محو شجاعت همکاران‌مان شده‌ام!»

موک افزود: «واقعیت اینجا همین است — آشپزی عملی قهرمانانه و شجاعانه است.»

علاوه بر تلفات انسانی بی‌شمار درون اوکراین،‌‌ نگرانی‌ها در مورد آثار جهانی جنگ نیز ادامه دارد.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، این هفته با وزیران کشورهای صنعتی ارشد جهان دیدار می‌کند تا به بحران بین‌المللی غذا که در اثر جنگ پدید آمده است، رسیدگی شود. خانم یلن و معاونش، والی آدیومو، طی هفت روز آینده نشست‌های اقتصادی در سطوح عالی‌ دارند که روز دوشنبه در دیدار با رهبران صندوق جهانی پول، بانک جهانی، و گروه‌های «هفت» و «بیست» در واشنگتن آغاز می‌شود.

یلن و آدیومو می‌خواهند از نشست‌های بهارانه صندوق جهانی پول و بانک جهانی، دو نهاد مالی زیرمجموعه سازمان ملل، استفاده کنند تا به گفت‌وگو در این مورد بپردازند که آمریکا و متحدانش، چطور می‌توانند در همکاری با یکدیگر کاری کنند تا کشورهای متکی به واردات گندم و کود از روسیه و اوکراین، با کاهش گسترده غذا روبه‌رو نشوند. 

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خزانه‌داری، صبح دوشنبه، ۱۸ آوریل، به گزارشگران گفت: «خانم وزیر عمیقا نگران تاثیرات جنگ بی‌مبالات روسیه بر اقتصاد جهانی است؛ از جمله خطر افزایش ناامنی غذایی در کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور در سراسر جهان، به‌خصوص آن‌هایی که هنوز برای احیای اقتصادی در پی دنیاگیری تلاش می‌کنند.»

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق جهانی پول، دیوید مالپس، رئیس بانک جهانی، و گیلبرت هونگبو، رئیس «صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی»، از مهم‌ترین چهره‌هایی به‌شمار می‌روند که در دیدارهای هفته پیش رو شرکت خواهند کرد. خانم یلن در ضمن دیداری پشت درهای بسته با دنیس شیمهال، نخست‌وزیر اوکراین، خواهد داشت. طبق اعلام وزارت دارایی، حمایت دولت بایدن از کی‌یف و تلاش واشنگتن برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه، موضوعات این دیدار خواهد بود. 

بیشتر از جهان