جنگ اوکراین موجب حذف پروتئین حیوانی از غذای زاغه‌نشینان پرو شد

طبق گزارش آژانس ملی آمار پرو، قیمت روغن‌نباتی در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است

تظاهرات ساکنان محله فقیر‌نشین پامپلونا آلنا در حومه پایتخت پرو در اعتراض به افزایش مواد غذایی و غذای آشپزخانه‌های نوانخانه‌ها- REUTERS/Daniel Becerril

در زاغه‌‌نشین‌های شهر لیما، پایتخت پرو، آشپزخانه‌های نوانخانه‌ها (soup kitchens) که برای تغذیه برخی از فقیرترین و آسیب‌پذیرترین ساکنان آن محل تلاش می‌کنند، به دلیل تورم و  بالا رفتن مواد قیمت مواد غذایی مجبور شده‌اند پروتئین‌های حیوانی را در غذاها کاهش دهند و مواد نشاسته‌ای را بالا ببرند. 

جنیفر موندالگو، رئیس انجمن یکی از این آشپزخانه‌ها در محله فقیرنشین پامپلونا آلتا، به خبرگزاری رویترز گفت: «افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد است. مرغی که قبلا می‌خریدیم... اکنون در دسترس نیست. برای ما به‌عنوان ساکنان نوانخانه، مرغ دیگر وجود ندارد.»

موندالگو افزود که آنان به درخواست استخوان، پوست، یا سایر بقایای رایگان مرغ متوسل شده‌اند تا بتوانند حداقل مقداری پروتئین حیوانی در غذاها ارائه کنند.

سال‌ها بود که این آشپزخانه‌ها ناهار را به قیمت یک سول پرو  (معادل ۲۷ سنت آمریکا)‌ ارائه می‌کردند، اما اکنون مجبور شده‌اند قیمت را به یک و نیم سول افزایش دهند.

از آنجایی که بسیاری از کشورهای جهان با تورم بالای ناشی از بحران جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشترین خطر و ضرر شامل حال جهان جنوب (آمریکای لاتین، آفریقا، و کشورهای در حال توسعه آسیا) است؛ جایی که فقرا همیشه در تلاش برای امرار معاش‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگ روسیه و اوکراین همچنین باعث ایجاد بحران جهانی در ذخایر کود کشاورزی شده است که بر افزایش هزینه مواد غذایی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

ساکنان فقیرنشین پامپلونا آلتا به جست‌وجوی غذا در سطل‌های زباله وادار شده‌اند. مدت‌ها است که محله‌های فقیرنشین لیما اولین توقفگاه برای شهروندانی است که در جست‌وجوی فرصت‌های بهتر، از کوه‌های آند به سمت شهر می‌آیند.

تورم پرو به بالاترین حد خود در ربع قرن گذشته رسیده و افزایش قیمت‌ها به طرز نامتوازنی بر مواد غذایی تاثیر گذاشته است. افزایش شدید قیمت‌ها پیش‌تر به اعتراض‌های سراسری انجامیده بود که دولت را به  تلاش برای یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها واداشت. 

پدرو کاستیو، رئیس ‌جمهوری پرو، (با ارائه) لایحه‌ای در مورد مواد غذایی ضروری که کنگره اواخر روز سه‌شنبه گذشته، ۱۲ آوریل،‌ پس از بحث و مناظره‌ای طولانی به تصویب رساند، وعده داد که با چشم‌پوشی از مالیات بر فروش مواد غذایی، قیمت‌ها را کاهش دهد.

دولت پرو حداقل دستمزد را نیز ۱۰ درصد افزایش داد و آن را به ۱۰۲۵ سول ( حدود ۲۷۵ دلار آمریکا)‌ رساند و یارانه‌هایی هم برای سوخت گاز خانگی به آسیب‌پذیرترین قشر‌ها ارائه کرد.

النا رودریگز، یکی از ساکنان پامپلونا آلتا، می‌گوید: «چیزهایی مانند سبزیجات و سیب‌زمینی قبلا ارزان بودند. اکنون آن‌ها هم خیلی گران شده‌اند. نمی‌دانم دیگر چه کار کنم.»

طبق گزارش سازمان ملی آمار پرو، قیمت روغن‌نباتی در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. این امر پرویی‌های فقیر را وادار کرده است تا راه‌هایی دیگر، مانند جمع‌آوری چربی باقی‌مانده گوشت خوک برای پخت‌و‌پز غذاهای دیگر، برای جایگزین کردن این کالا پیدا کنند.

ماریا سانچز که برای تامین ناهار خانواده شش‌نفره خود تقریبا ۲۰۰ سول در ماه در آشپزخانه محلی خود خرج می‌کند، می‌گوید: «اگر این آشپزخانه‌ها دیگر وجود نداشته باشند، زندگی ما وحشتناک خواهد بود. نمی‌دانیم چه چیزی بخریم، زیرا همه چیز در بازار بسیار گران است.»

© Reuters

بیشتر از جهان