خانواده‌ای که با فساد، فدراسیون فوتبال ایران را از اکثریت انداختند

ساختار اجرایی فوتبال غرق در فساد سیاسی و اقتصادی ایران طی روزهای اخیر عملا از هم پاشیده است

در فوتبال ملتهب و مملو از فساد و حواشی ایران، دیگر هیچ خبری عجیب نیست. حتی اگر این خبر بازداشت شهره موسوی، نایب‌رئیس سوم و معاون فوتبال زنان فدراسیون، باشد.

شهره موسوی در فوتبال ایران نامی آشنا است چرا که پیش از رسیدن به سمت نایب‌رئیسی سوم فدراسیون، مدیرعامل بادران، یکی از تیم‌های پرحاشیه فوتبال ایران، بود. بادران تیم فوتبالی خصوصی متعلق به هلدینگ «شبکه تجارت بادران» است که در سال‌های گذشته با استخدام مربیان مطرح، تلاش کرد از دسته ۱ به لیگ برتر صعود کند اما اگرچه بارها تا آستانه آن پیش رفت، در آخرین روزها ناکام ماند.

آنچه بادران را به تیمی پرحاشیه تبدیل کرد، حضور نام‌هایی در مقام مربی روی نیمکت این تیم بود که هرکدام در کارنامه خود، حواشی متعددی داشتند؛ از ارتباط با جادوگر گرفته تا سوابق مشکوک در موضوع تبانی و خرید داوران.

ادعای ساخت ورزشگاه ۱۵۰ هزارنفری و تبدیل بادران به تیمی هم سطح رئال‌مادرید هم بخش دیگری از حاشیه‌های شهره موسوی و همسرش در سال‌های گذشته است.

در سال ۱۳۹۹ که شهره موسوی در انتخابات فدراسیون، نایب‌رئیس سوم شد، برخی منتقدان به این معترض بودند که چگونه فردی مسئول فوتبال زنان ایران  شده است که حتی در باشگاه فوتبال خود هم تیمی برای زنان ندارد. باشگاهی که در سال‌های گذشته چهره‌های چون مه‌آفرید خسروی، برادران شفیع‌زاده، علی هدایتی و محمدرضا زنوزی در آن تحت عنوان «ورود بخش خصوصی به ورزش» تیم‌داری کردند و هرکدام پس از افشای فساد بانکی و مالی و با انبوهی بدهی انباشته کنار گذاشته شدند.

این افراد ساختار دولتی و مافیایی فوتبال ایران را دلیل موفق نبودن تیم‌های خصوصی می‌دانستند اما واقعیت آن است اکثر این افراد از تیم‌داری ورزشی به‌عنوان راهی برای پولشویی و پنهان کردن مبادلات مشکوک مالی خود بهره می‌بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور افرادی چون علی انصاری، علی نامداری و علی هدایتی در هیئت‌مدیره باشگاه‌های ورزشی پرسپولیس و استقلال هم همواره بحث‌برانگیز بود؛ افرادی که به «عابربانک» این تیم‌ها شهرت داشتند و مشخص نشد پول‌هایی که برای این تیم‌ها فوتبال هزینه می‌کردند، در حالی‌ که هرکدام یک ابر بدهکار بانکی بودند، از کدام منابع تامین می‌شد.

البته مسئله شبکه تجارت بادران متفاوت است. این مجموعه را می‌توان الگویی از شبکه‌های بازاریابی مشابه شرکت‌های هرمی دانست. شرکتی که بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در روزنامه رسمی، از سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و در نهایت در سال ۱۳۹۰،  برای حوزه در بازاریابی شبکه‌ای مجوز گرفت. با این حال در توضیح دلایل فعالیت این شرکت آمده که هدف آن حمایت از انرژی‌های پاک و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از طریق گسترش خدمات فروش شبکه‌ای است.

در وب‌سایت این مجموعه، محصولات سلولزی، آرایشی بهداشتی، مواد غذایی و سایرمحصولاتی که بتوان در ساختاری هرمی‌شکل عرضه کرد، دیده می‌شوند. البته ورود بی‌سروصدا این مجموعه به بحث رمزارزهای دیجیتال را باید سرآغاز مسائلی دانست که در انتها به دستگیری مالکان آن ختم شد.

مقام‌های وزارت صمت از فریدون قربانی بابت فعالیت در حوزه ساخت توربین‌های بادی تقدیر کردند. او قائم‌مقام مجموعه بادران است و آنچه نامش را سر زبان‌ها انداخت، موضوع ساخت رمزارزی جعلی به نام «کینگ‌مانی» بود.

وزارت اطلاعات اواخر سال ۱۴۰۰ طی بیانیه‌ای مدعی شد شبکه‌ای بزرگ که با ساخت رمزارزی جعلی و نوسان‌‌های قیمت ساختگی به کلاهبرداری گسترده از زیرمجموعه‌های خود و افراد مختلف اقدام کرده، شناسایی شده است. همان زمان، رسانه‌ها اعلام کردند که شرکت اشاره‌شده مجموعه بادران بوده است.

پس از این اعلام، شهره موسوی و فریدون قربانی بازداشت و به قید وثیقه آزاد شدند. البته موسوی خبر را شایعه خواند؛ اما وقتی در اسفند ۱۴۰۰، فریدون قربانی مجددا بازداشت شد، نهادهای امنیتی  مجموعه بازاریابی این خانواده را به‌صراحت «کلاهبرداری بزرگ» خواندند. موضوعی که گفته شد حاصل درگیری این خانواده با عزیزی خادم بود که به عزل رئیس سابق فدراسیون فوتبال منجر شد که به دخالت دادن خرافه و جادوگری در فوتبال ایران متهم بود.

دستگیری فریدون قربانی به اتهام کلاهبرداری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و فروریختن یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های هرمی و بازاریابی در جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها نام برخی چهره‌های ورزشی را به‌واسطه حضورشان در تیم فوتبال بادران به میان آورد، بلکه به گزارش رسانه‌ها، پای برخی مدیران وزارت صمت و اتاق بازرگانی نیز وسط است.

از تجمع مال‌باختگان شرکت بادران مقابل فدراسیون فوتبال طی ماه‌های گذشته معلوم بود که به‌زودی موج دستگیری‌های مرتبط با این مجموعه به شهره موسوی نیز می‌رسد. حال با دستگیری او فضای ملتهب فدراسیون فوتبال ایران با آشوبی جدید درگیر شده است؛ آشوبی که پس از عزل عزیزی خادم، ابتدا دامن نایب‌رئیس اول و دوم فدراسیون را گرفت و حالا مقدمه افشای فساد اقتصادی نایب‌رئیس سوم شده است.

در حالی‌ که گفته می‌شد برکناری عزیزی خادم به دلیل ارتباط با جادوگران، رمالان و روابط مالی نامشخص بود، کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه کار نایب‌رئیس اول و دوم را هم پس از برکناری خادم غیرقانونی اعلام کرد و با بازداشت شهره موسوی، عملا هیئت‌رئیسه از اکثریت افتاد.

به‌ این‌ ترتیب، فدراسیون فوتبال باید منتظر برگزاری مجمع در خردادماه باشد تا با برگزاری انتخابات، هیئت‌رئیسه جدید آن مشخص شود. آن‌ هم در حالی‌ که روال آماده‌سازی تیم ملی فوتبال برای جام جهانی قطر به برنامه‌ریزی و پیگیری جدی نیاز دارد.

در روزهای اخیر و در پی درگیری فرهاد مجیدی، سرمربی تیم استقلال، با بخشی از بدنه داوری فدراسیون فوتبال، برخی نزدیکان به باشگاه استقلال هم به افشاگری در مورد عملکرد اعضای کمیته داوران اقدام کرده‌اند که مسائلی چون فساد جنسی، معرفی دخترانی برای سقط جنین به پزشکان، تبانی و مبادلات مالی غیرقانونی بخشی از آن است.

ساختار اجرایی فوتبال غرق در فساد سیاسی و اقتصادی ایران طی روزهای اخیر عملا از هم پاشیده و برخی صاحب‌نظران معتقدند در صورت تداوم این روند، در کنار مسائل هیئت‌رئیسه و مواردی مانند ضرب‌وشتم زنان و ممانعت از حضور آنان در ورزشگاه‌ها، احتمال دخالت فیفا و تعلیق فوتبال ایران هم وجود دارد.

بیشتر از اقتصاد