کمیسیون انتخابات: «نامزدها» پیش‌داوری نکنند

نتایج ابتدایی روز ۲۷ مهر و نتایج نهایی ۱۶ آبان سال جاری اعلام می‌شود

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نباید پیش از اعلام نتایج نهایی توسط کمیسیون مستقل انتخابات، پیش داوری کرده، خود را برنده‌ انتخابات بدانند، بلکه باید منتظر باشند تا کمیسیون انتخابات، پس از بررسی برگه‌های رای در تاریخ تعیین شده، نتیجه نهایی را اعلام کند.

ذبیح سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، باید پایبند به قانون بوده و به استقلال کمیسیون مستقل انتخابات، احترام بگذارند».

آقای سادات افزود: «نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اجازه دهند که کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی را روز ۲۷ مهر و نتایج نهایی را ۱۶ آبان سال جاری، اعلام کند و آن زمان معلوم خواهد شد که برنده و یا بازنده کی خواهد بود».

آقای سادات تاکید کرد: «کمیسیون مستقل انتخابات، تلاش می‌کند تا شمارش آرا را زوتر تمام کرده، نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ریاست جمهوری را پیش از تاریخ تعیین شده اعلام کند».

مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات، در حالی از نامزدها می‌خواهد که از پیش‌داوری‌های‌شان دست کشیده و به استقلال کمیسیون مستقل انتخابات احترام بگذارند که شماری از این نامزدها، بیش از اعلام نتایج ابتدایی و نهایی توسط کمیسیون انتخابات، خود را پیروز این رقابت دانسته و گفته‌اند که حکومت آینده افغانستان را بدون شک، تیم آنها تشکیل خواهد داد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز دوشنبه ۸ مهر، در یک کنفرانس خبری در کابل، به صراحت اعلام کرد که تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری خودش، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی، بیشترین آرا را از آن خود نموده و حکومت آینده افغانستان را تشکل می‌دهد.

گلبدین حکمتیار، نیز که نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است، چند ساعت پس از پایان رای دهی در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های خارجی داشت اعلام کرد: «صد درصد پیروز انتخابات ریاست جمهوری هستم».

امرالله صالح، معاون نخست تیم «دولت ساز» به رهبری آقای غنی، نیز در مصاحبه‌ای که در کابل داشت، ادعا کرد که تیم آنها در حدود بیش از شصت الی هفتاد درصد آرای شهروندان افغانستان را که در روز انتخابات به صندوق‌ها ریخته‌اند از آن خود کرده و برنده‌ انتخابات ریاست جمهوری هستند.

حکیم تورسن، نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. او پس از پایان روز رای‌دهی در گفت‌وگوهایی که با شماری از رسانه‌های داخلی در کابل داشت، گفت: «حکیم تورسن، پیروز میدان انتخابات بوده و بدون شک رئیس‌جمهور آینده افغانستان است».

رحمت‌الله نبیل، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات اما دیگاهی متفاوت نسبت به نامزدهایی که خود را پیروز اعلام کرده‌اند دارد. او می‌گوید: «انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، به دلیل کم رنگ بودن مشارکت شهروندان افغانستان، هیچ برنده‌ا‌ی که رئیس‌جمهور آینده افغانستان شود ندارد و انتخابات به دور دوم می‌رود».

آقای نبیل،هشدار داد: «هرگونه پیش‌داوری نامزدان ریاست جمهوری افغانستان در مورد نتیجه انتخابات، زمینه‌ساز بحران جدید در افغانستان خواهد بود. به گفته وی، یگانه مرجعی که می‌تواند نتایج نهایی را اعلام کنند، کمیسیون مستقل انتخابات است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیدنورالله جلیلی، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات نیز پیش‌داوری نامزدها را در مورد نتیجه انتخابات محکوم نموده و گفته است: «نامزدهای ریاست جمهوری، باید برای قانون احترام داشته باشند و بگذارند که نتایج نهایی را کمیسیون انتخابات، اعلام کنند».

فرامرز تمنا، نیز از جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است که از تمام نامزدها می‌خواهد تا اعلام نتایج نهایی انتخابات، توسط کمیسیون مربوطه، منتظر بمانند. آقای تمنا، تاکید کرد: «تیم پیروز را تنها آرای پاک شهروندان افغانستان می‌تواند تعیین کند و بس».

حبیب الرحمان ننگ، رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات، از تمام نامزدها خواسته است که به قانون احترام گذاشته و با پیش‌داوری‌های‌شان اذهان عمومی را مخشوش نکنند.

براساس قانون، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، صلاحیت دارد که پس از جمع‌آوری تمام آرا و جدا نمودن آرای سیاه از سفید، برنده‌ی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ افغانستان رسما اعلام کند و قرار است که نتایج نهایی این انتخابات ۱۶ آبان سال جاری اعلام شود.

بیشتر از