اعزام زائران ایرانی به عربستان از مسیر زمینی

افتتاح راه زمینی بین ایران و عربستان نیازمند حل اختلافات سیاسی است

عراق پیشنهاد کرده است که مسیر زمینی بین ایران و عربستان برقرار شود - عکس از ایرنا

شیخ المسعودی رئیس حج و عمره عراق در دیدار با صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت پیشنهاد کرد که عراق می‌تواند راه اعزام زائران ایرانی به عربستان را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، او ضمن تاکید بر اینکه عراق تلاش می‌کند تا راه زمینی زائران ایرانی برای حضور در عراق زودتر فراهم شود، افزود: ما خواهانیم که حتی سفر عمره و حج هم به‌صورت ترانزیت از عراق به عربستان صورت گیرد.

این پیشنهاد در صورتی که بخواهد اجرایی شود نیازمند همکاری‌های متقابل بین ایران، عراق و عربستان سعودی است.

پیش از برقراری مسیر هوایی بین ایران و عربستان، به‌طور سنتی ایرانی‌ها از راه زمینی برای حج به عربستان می‌رفتند که عراق هم به‌طور طبیعی در مسیر حجاج قرار داشت. حالا پس از سالها که دیگر راه زمینی بین ایران و عربستان برقرار نیست، به نظر می‌رسد مسائل سیاسی از موانع برقراری مجدد این مسیر باشد. خصوصا که در آخرین اقدام ایران اعلام کرد که مذاکرات با عربستان سعودی را به حالت تعلیق در آورده است. آن هم در شرایطی که عراق از ابتدا به عنوان میزبان مذاکرات تهران و ریاض، نقش میانجیگری داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دی ماه سال ١٣٩٤ ، به دنبال حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد، ریاض روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.

طی چند سال گذشته، روابط این دو کشور به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده از جمله دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه، یمن، بحرین، لبنان و عراق متشنج شده است. با این حال با میانجی‌گری دولت عراق ، مذاکراتی به میزبانی بغداد برای حل‌وفصل اختلاف‌ها و کاهش تنش‌ها میان این دو کشور برگزار شده است.

حالا مشخص نیست که آیا تلاش برای برقراری مسیر زمینی بین ایران و عربستان می‌تواند کمکی به حل مسائل دو طرف کند یا خیر.

جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر خبر داده بود که عربستان سعودی برای سه دیپلمات ایرانی ویزا صادر کرده است. عربستان سعودی هم با تایید این خبر، صدور این ویزاها را  « بخشی از رویه عادی برای نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که مرکز‌ آن در جده قرار دارد»، اعلام کرد.