در پی قرآن‌سوزی در سوئد، کاردار این کشور در تهران احضار شد

مراسم قرآن‌سوزی در سوئد به اعتراض‌های خشونت‌آمیز در شهرهای مختلف این کشور منجر شده است

برگزاری مراسم قرآن‌سوزی در خاک سوئد به اعتراض‌های خشونت‌آمیز برخی مسلمان‌ها منجر شده است -- JOHAN NILSSON/ AFP

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۱، در غیاب سفیر سوئد در ایران، کاردار این کشور را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احضار کاردار سوئد در ایران در پی اقدام راسموس پالودن، رهبر حزب دست راستی و اسلام‌ستیز «خط سخت» دانمارک، در آتش زدن قرآن در خاک سوئد اتفاق افتاد.

بنا بر گزارش این خبرگزاری مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام پالودن را «هتاکانه» خطاب کرده و خواستار واکنش فوری و قاطعانه دولت سوئد در این زمینه شده‌اند.

پالودن مراسم قرآن سوزی را روز پنج‌شنبه، ۱۵ آوریل ۲۰۲۲، در یکی از شهرهای جنوبی سوئد برگزار کرد که اکثریت جمعیت آن را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند. اقدام پالودن، که پیش از این نیز بارها مراسم قرآن‌سوزی برگزار کرده بود، به مجموعه‌ای از اعتراض‌های خشونت‌آمیز در شهرهای مختلف سوئد منجر شده است

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر گزارش یورونیوز در این زمینه، اگرچه پالودن شهروند کشور دانمارک است اما تابعیت کشور سوئد را نیز دارد و مقامات سوئد به این دلیل نتوانسته‌اند از ورود وی به خاک کشورشان جلوگیری کنند.  

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز همزمان با احضار کاردار سفارت سوئد در ایران، در واکنش به برگزاری مراسم قرآن سوزی در خاک این کشور گفت:«ضمن پاسخگو دانستن دولت سوئد، مترصد واکنش فوری، شدید و صریح این کشور در برخورد با عوامل این اقدام توهین‌آمیز و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم.»

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر و پس از آغاز محاکمه حمید نوری (عباسی)، متهم به مشارکت در کشتار زندانی‌های سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، در استکهلم، تبلیغات سیاسی علیه دولت سوئد را آغاز کرده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، از ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ به صورت منظم مجموعه ویدئوهایی علیه دادگاه استکهلم تولید می‌کند و اتهام‌هایی به دولت سوئد می‌ند. از جمله اتهام‌های مطرح شده در ویدئوهای خبرگزاری میزان کمک دولت سوئد به داعش و نیروهایی است که جمهوری اسلامی از آن‌ها به عنوان «تجزیه‌طلب» یاد می‌کند.