آیین مسیحیان در روزهای عید پاک، جمعه نیک و شنبه مقدس

تاریخ عید پاک هرسال تغییر می‌کند اما همیشه در روز یکشنبه برگزار می‌شود

یکشنبه عید پاک روزی است که مسیحیان معتقدند عیسی مسیح از مرگ برخاست- Vatican Media/­Handout via REUTERS

یکشنبه عید پاک از راه رسیده و چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد تعطیلاتی که توسط مسیحیان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود وجود دارد.

 امسال عید پاک و ماه رمضان با هم مقارن شده و باعث شده است در کشورهایی با جمعیت مسلمان و مسیحی شور شوق فراوانی برپا شود.

درحالی‌که کشورها و کلیساهای مختلف روش‌های منحصربه‌فردی برای بزرگداشت این جشن دارند، برای بسیاری این جشن‌ها فراتر از یکشنبه عید پاک گسترش‌یافته و تا یکشنبه پنجاهه و «نزول روح‌القدس بر حواریون» ادامه می‌یابد. این مناسبت زمانی برای سپری کردن با خانواده، یادبود، هدیه دادن و همچنین جشن گرفتن است.

چرا این یکشنبه عید پاک است؟

یکشنبه عید پاک در سال ۲۰۲۲ در تاریخ ۱۷ آوریل است. به عنوان یک جشن متحرک، تاریخ عید پاک هر سال تغییر می‎کند، اما همیشه در یک روز یکشنبه بین ۲۲ مارس و ۲۵ آوریل برگزار می‌شود.

شورای نیکیه در سال ۳۲۵ حکم داد که عید پاک باید در یکشنبه پس از اولین ماه کامل پس از اعتدال بهاری در ماه مارس برگزار شود.

هفته جشن‎‌ها یا هفته مقدس با یکشنبه نخل آغاز می‌شود که امسال در ۱۰ آوریل برگزار شد. مهم‌ترین روزهایی که بعد از آن می‌آیند پنجشنبه ماندی (پنجشنبه هفته عذاب و رنج عیسی)، جمعه نیک (جمعه خوب)، شنبه مقدس و سپس یکشنبه عید پاک است. در برخی کشورها دوشنبه عید پاک نیز برگزار می‌شود.

«پنجشنبه ماندی» یادآور شستن پاها و شام آخر است، مصلوب شدن عیسی در روز جمعه نیک و شنبه مقدس، زمانی است که آماده‌سازی برای یکشنبه عید پاک انجام می‌شود.

یکشنبه نخل چیست؟

یکشنبه نخل در سال ۲۰۲۲ در روز یکشنبه ۱۰ آوریل، یک هفته قبل از یکشنبه عید پاک بود.

این هم جشن متحرک دیگری است که تاریخ آن سال‌به‌سال تغییر می‌کند. بر اساس روایت انجیل در روز یکشنبه نخل عیسی به اورشلیم رسید و مورد استقبال پیروانش قرار گرفت.

یکشنبه عید پاک چیست؟

یکشنبه عید پاک روزی است که مسیحیان معتقدند عیسی مسیح از مرگ برخاست.

کتاب مقدس می‌گوید که پس از مصلوب شدن عیسی، جسد او را از صلیب پایین آوردند و در غاری گذاشتند. سنگی روی در ورودی گذاشته شد تا کسی نتواند جسد را بدزدد و نگهبانان رومی بیرون غار نگهبانی می‌دادند.

 در روز سوم پس از به صلیب کشیده شدن، عیسی زنده شد و بر مریم مجدلیه ظاهر شد.

چرا مردم در عید پاک تخم‌مرغ‌های شکلاتی هدیه می‌دهند؟

 تخم‌مرغ به عنوان نمادی از باروری و تولد دوباره از دیرباز در مسیحیت با عید پاک همراه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سال‌ها پیش مردم تخم‌مرغ‌ها را، اغلب به رنگ قرمز که نمادی از خون مسیح بود، رنگ می‌کردند تا به همدیگر هدیه بدهند.

این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکا مردم به یکدیگر تخم‌های شکلاتی می‌دهند که داخل آن خالی است تا نشان‌دهنده مقبره خالی عیسی باشد.

آیا داستان «ایستر بانی» یا خرگوش عید پاک داستانی مذهبی است؟

 خرگوش‌ها نمادی از بهار هستند و به شکلی جدایی‌ناپذیری با عید پاک پیوند خورده‌اند.

 به خرگوش عید پاک در کتاب مقدس اشاره‌ای نشده است، اما از داستان خرگوش عید پاک در فرهنگ مردم آلمانی گرفته شده است.

 در افسانه‌ای شبیه به افسانه بابانوئل، خرگوش عید پاک قضاوت می‌کرد که آیا بچه‌ها در آن سال خوب بوده‌اند یا شیطنت کرده‌اند و به بچه‌های خوب با تخم‌مرغ‌های رنگی، شیرینی و اسباب‌بازی پاداش می‌داد.

مسیحیان به طور سنتی عید پاک را چگونه جشن می‌گیرند؟

عید پاک علاوه بر داشتن نمادهای مذهبی شدید، زمانی برای سپری کردن در کنار خانواده است و بسیاری از مسیحیان برای غذا و جشن دور هم جمع می‌شوند. پس از کنار گذاشتن یک غذای خاص برای روزه، مسیحیان ممکن است به خوردن غذاهایی که از آن پرهیز کرده بودند، بپردازند و شکلات یک انتخاب محبوب است.

به طور سنتی، غذاهای مختلفی را با عید پاک مرتبط دانسته‌اند، غذاهایی مانند گوشت بره، سبزی‌های بهاری و نان عید پاک که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. نان‌شیرینی‌های صلیبی داغ به‌طور سنتی در جمعه نیک خورده می‌شود و نشان‌دهنده مصلوب شدن مسیح هستند.

بیشتر از زندگی