سه فضانورد چینی پس از شش ماه به زمین بازگشتند

رکورد قبلی طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین ۹۲ روز حضور در فضا بود

دو مرد و یک زن فضانورد چینی پس از ۱۸۳ روز حضور در فضا، در شمال چین فرود آمدند و به طولانی‌ترین ماموریت فضایی این کشور پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از فرود یک مریخ‌نورد روی مریخ و ارسال کاوشگر به ماه، فعالیت فضاپیمای «شنژو ۱۳» (Shenzhou-13) تازه‌ترین ماموریت پکن برای تبدیل شدن به یک قدرت فضایی بزرگ و رقیب ایالات متحده به شمار می‌رود.

این سه فضانورد پس از مستقر شدن در کابین شنژو ۱۳، اکتبر گذشته از صحرای گوبی واقع در شمال غربی چین به فضا رفتند و کپسول بازگشت آنها در سایت دانگفنگ در شمال چین به زمین نشست.

این سفر، به عنوان دومین ماموریت از چهار ماموریت فضانوردان چینی طی سال‌های ۲۰۲۲ - ۲۰۲۱ برای تدارک ایجاد اولین ایستگاه فضایی دائمی چین به نام تیان‌گونگ به معنای کاخ بهشتی انجام شد.

وانگ یاپینگ، اولین زن چینی است که راهپیمایی فضایی کرد. در این راهپیمایی، او و همکارش ژای ژیگانگ، تجهیزات ایستگاه فضایی را در طول یک عملیات شش ساعته نصب کردند.

ژای ژیگانگ ۵۵ ساله که فرمانده این ماموریت بود، خلبان سابق هواپیماهای جنگنده است که اولین راهپیمایی فضایی چین را در سال ۲۰۰۸ انجام داد. سومین فضانورد به نام یه گوانگفو نیز سال‌ها خلبان ارتش چین بوده است.

این سه نفر تاکنون دو راهپیمایی فضایی انجام داده‌اند، در آزمایش‌های علمی متعددی همکاری داشته‌اند و تجهیزات و فناوری‌هایی را برای عملیات آینده آزمایش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکنان سازمان فضانوردی چین چند هفته گذشته را صرف آماده‌سازی امکانات و تجهیزات کابین برای فضانوردان شنژو ۱۴ کرده‌اند که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده پرتاب شود.

رکورد قبلی طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین به ماموریت شنژو ۱۲ تعلق داشت که سال گذشته با ۹۲ روز حضور در فضا به ثبت رسید. بر اساس گزارش‌ رسانه‌های چینی قرار است مدت زمان شش ماه به یک بازه زمانی عادی برای اقامت فضانوردان در ایستگاه فضایی چین تبدیل شود.

چین در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان تاکنون میلیاردها دلار صرف برنامه فضایی نظامی خود کرده و امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی با خدمه دائمی داشته باشد و در نهایت انسان را به ماه بفرستد.

این کشور مصمم است در عرصه فضانوردی با ایالات متحده و روسیه به عنوان کشورهایی رقابت کند که فضانوردانشان دهه‌ها تجربه در اکتشافات فضایی دارند.

از زمان ریاست جمهوری شی جین پینگ برنامه‌های چین برای دستیابی به طرح «رویای فضایی» با تبلیغ زیادی به اجرا گذاشته شده است.

پکن علاوه بر تصمیم برای ایجاد یک ایستگاه فضایی، در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پایگاهی در ماه است. سازمان فضایی ملی این کشور اعلام کرده است که قصد دارند تا سال ۲۰۲۹ ماموریت سفر فضانوردان به ماه را به سرانجام برسانند.

چین از سال ۲۰۱۱، زمانی که ایالات متحده ناسا را از تعامل با این کشور منع کرد، از ایستگاه فضایی بین‌المللی کنار گذاشته شده است.

با این که چین قصد ندارد از ایستگاه فضایی خود به عنوان یک ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کند، پکن اعلام کرده است که برای همکاری خارجی آماده است، اگرچه دامنه این همکاری هنوز مشخص نیست.

بیشتر از جهان