فرمانده پیشین ستاد ارتش افغانستان به فرماندهی نظامی جبهه مقاومت گمارده شد

ژنرال شهیم از نظامیان کارکشته ضد طالبان در افغانستان است

ژنرال شهیم، در حاکمیت نخست طالبان، تحت فرماندهی احمد شاه مسعود، علیه این گروه می‌جنگید-General Qadamshah Shaheem/ فیسبوک

ژنرال قدم‌شاه شهیم، فرمانده کل ستاد ارتش در دولت پیشین، مسئول نظامی جبهه مقاومت ملی افغانستان شد. یک منبع آگاه در جبهه مقاومت ملی به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت این تصمیم به‌تازگی و پس از برگزاری جلسه‌های متعدد و رایزنی با اعضای جبهه مقاومت ملی اتخاذ شده است و همه اعضای جبهه با آن موافقت کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه در جریان این جلسه‌ها چندین نظامی خبره ازجمله بازمحمد احمدی، سمیع‌الله قطره، جلال یفتلی و قدم‌شاه شهیم با ‌عنوان نامزدهای فرماندهی نظامی جبهه پیشنهاد شدند که در نهایت همه در‌خصوص انتخاب ژنرال شهیم موافقت کردند.

این نخستین اقدام جبهه مقاومت ملی در راستای گماردن ژنرال‌های ارتش پیشین افغانستان در بخش‌های نظامی این جبهه برای مبارزه با گروه طالبان است.

ژنرال شهیم در حالی فرماندهی نظامی جبهه مقاومت ملی را به عهده گرفته است که نبرد میان این جبهه و گروه طالبان در یک ماه اخیر و در استان‌های پنجشیر، بغلان و برخی نواحی دیگر افزایش یافته است.

در آخرین مورد یکشنبه ۲۱ فروردین در نبرد میان جبهه مقاومت ملی و طالبان در شهرستان راغستان استان بدخشان ۹ عضو جبهه مقاومت ملی و ۱۶ عضو گروه طالبان کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قدم‌شاه شهیم کیست؟

ژنرال قدم‌شاه شهیم در سال ۱۹۶۲ در شهرستان کشم استان بدخشان زاده شد و از زمان ظهور طالبان تا پایان حاکمیت نخست این گروه از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در جبهه حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری برهان‌الدین ربانی و به فرماندهی احمد شاه مسعود علیه این گروه جنگید. او مسئولیت جبهه جنگ در برخی از استان‌های شمال افغانستان را بر عهده داشت.

پس از فروپاشی رژیم نخست طالبان در پایان سال ۲۰۰۱، ژنرال شهیم فعالیتش را در ارتش ملی افغانستان آغاز کرد و مسئولیت‌هایی در رده‌های مختلف ارتش داشت.

شهیم در سال ۲۰۱۵ به فرماندهی کل ستاد ارتش افغانستان گماشته شد و تا سال ۲۰۱۷ در این سمت بود. پس از حمله مرگبار طالبان به یک پایگاه ارتش در شهر مزارشریف که در روز ۲۱ آوریل ۲۰۱۷ انجام شد، ژنرال شهیم استعفا کرد. سپس اشرف غنی، رئیس‌جمهوری وقت افغانستان آقای شهیم را به ‌سمت سفیر افغانستان در قزاقستان انتخاب کرد و این آخرین ماموریت او در دولت پیشین افغانستان بود.

به گفته این منبع آگاه در جبهه مقاومت ملی، رهبری این جبهه روی نهایی ساختن طرح تشکیلات نظامی این جبهه کار می‌کند و قرار است در هر محل یک نظامی خبره و پر نفوذ به‌ فرماندهی گماشته شود.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، نخستین جبهه نظامی است که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان به نبرد نظامی علیه طالبان ادامه داد. این جبهه در اوایل اوت سال ۲۰۲۱ و در آستانه فروپاشی دولت پیشین افغانستان شکل گرفت. نیروهای این جبهه اکنون در استان‌های پنجشیر، کاپیسا، پروان، تخار، بغلان، بدخشان و برخی دیگر از نواحی افغانستان حضور دارند.