آمریکا شلیک دو موشک به «مسکوا» را تایید کرد

اوکراین می‌گوید رزم‌ناو «مسکوا» در پی اصابت دو موشک «نپتون» در دریای سیاه غرق شد

یک مقام ارشد «پنتاگون»، وزارت دفاع ایالات متحده، روز جمعه ۲۶ فروردین، تایید کرد که رزم‌ناو «مسکوا» در پی اصابت دو موشک «نپتون»، دریای سیاه غرق شده است.

روزنامه وال‌استریت‌‌ژورنال، روز جمعه، به نقل از چند مقام نظامی آمریکا نوشت احتمالا در جریان این حادثه، چند تن نیز کشته شده‌اند. روسیه تمامی این گزارش‌‌ها رد کرده است.

خبرگزاری دولتی روسیه «تاس»، بامداد روز جمعه، در گزارشی به نقل از بیانیه وزارت دفاع این کشور نوشت: «این کشتی جنگی، به دلیل آسیب وارد شده به بدنه، در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، ثبات خود را از دست داد و در نهایت غرق شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های نظامی روسیه، کشتی جنگی «مسکوا» ۵۱۰ خدمه داشت که تمامی آن‌ها پیش از غرق شدن کامل ناو، تخلیه شده‌اند.

مقام‌های نظامی روسیه، بر نجات یافتن تمامی خدمه و ملوان‌های کشتی تاکید کرده‌اند.

با این حال، از زمان این حادثه، هنوز هیچ تصویری از کشتی آسیب‌ دیده یا خدمه در رسانه‌های دولتی روسیه منتشر نشده است.

 در برخی از گزارش‌هایی که در رسانه‌های غربی، یا نزدیک به اوکراینی‌ها، منتشر شده آمده که از حدود ۵۰۰ خدمه این رزم‌ناو، تنها چند‌ دهه نفر توانسه‌اند نجات یابند.

مقام‌های آمریکایی هم تایید کرده‌اند که شماری از خدمه، با قایق‌های نجات خارج شده‌اند؛ اما مشخص نیست که چه شماری ناپدید یا کشته شده‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی «کاخ سفید»، روز پنجشنبه گفت که این «رخداد»، در نهایت یک ضربه بزرگ به روسیه محسوب می‌شود. چرا که روس‌‌ها یا باید بگویند این حادثه ناشی از «بی‌کفایتی» است یا باید بگویند کشتی جنگی‌شان هدف حمله موشکی قرار گرفته‌ است.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز در گزارشی به نقل از الکساندر بانوف، تحلیلگر سیاسی روس، نوشت: «غرق شدن این کشتی، به شدت با تصویری که مقام‌ها و رسانه‌های دولتی روسیه از «ارتش مدرن» خود ارائه می‌دهند در تضاد است.»

کشتی جنگی «مسکوا»، در اوایل دهه ۱۹۸۰، در زمان اتحادیه جماهیر شوروی، ساخته شده بود و در سال ۲۰۰۰، به ناوگان دریای سیاه روسیه پیوست.

بیشتر از جهان