انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا؛ آزمونی برای سنجش محبوبیت ترامپ

انتخابات‌های مقدماتی ماه مه، تصویری از میزان واقعی محبوبیت دونالد ترامپ در میان محافظه‌کارها را به دست خواهد داد

آخرین نظرسنجی‌ها از محبوبیت گسترده ترامپ در میان محافظه‌کاران حکایت می‌کند - AFP  

انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ برای جمهوری‌خواهان آمریکا اهمیتی حیاتی دارد. پیروزی حزب متبوع‌ آن‌ها در این انتخابات می‌تواند مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده آمریکا را از کنترل حزب دموکرات خارج کند. وقوع چنین امری این امکان را به محافظه‌کاران می‌دهد تا در برابر اصلاحات و تغییرات احتمالی مد نظر کاخ سفید مقاومت کنند. به عنوان مثال اگر توازن قوا در سنا به نفع حزب جمهوری‌خواه تغییر کند، محافظه‌کاران این امکان را خواهند داشت تا، با استفاده از قدرت این مجلس، شانس جو بایدن را در انتخاب یک قاضی دیگر برای دیوان عالی از بین ببرند.

به این ترتیب، یکی از ابزارهای مهم جمهوری‌خواهان به منظور پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای، استفاده از محبوبیت دونالد ترامپ است. نتایج مثبت محبوبیت او برای حزب جمهوری‌خواه در سال ۲۰۲۰ مشخص شد. جمهوری‌خواهان اگرچه در آن سال کنترل کاخ سفید و سنا را از دست دادند، اما تعداد کرسی‌هایی که در مجلس نمایندگان به دست آوردند بالاتر از پیش‌بینی‌های پیش از انتخابات بود. برخی ناظران سیاسی چنان نتیجه‌ای را حاصل انرژی سیاسی ناشی از جنبش مگا (MAGA) می‌دانند که ترامپ رهبری‌اش را بر عهده داشت. 

آخرین نظرسنجی‌های انجام شده، خاصه در ایالت‌‌های سرنوشت‌ساز، از محبوبیت گسترده‌ دونالد ترامپ در میان رای دهندگان جمهوری‌خواه حکایت دارد. در حال حاضر نرخ محبوبیت او در جورجیا ۸۶ درصد، در کارولینای شمالی ۸۷ درصد، در اوهایو ۸۰ درصد و در مهمترین ایالت، یعنی پنسیلوانیا، ۷۷ درصد است.

با این‌ همه دونالد ترامپ سخت‌گیری‌های خاص خودش را در فعالیت سیاسی دارد. وقتی در اکتبر ۲۰۱۶ ویدیوی یکی از گفتگوهای خصوصی ترامپ منتشر شد، رودی جولیانی با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرد، تا در دفاع از ترامپ، به سوال‌های جیک تپر، مجری رک‌گوی این شبکه، پاسخ دهد. جولیانی از روی خستگی در بخشی از آن مصاحبه کلامی گفت که گفته شدنش از نظر ترامپ جایز نبود. استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ و از حامی‌های سرسخت او، بعدها به جراید گفت ترامپ پس از آن مصاحبه حرفی به جولیانی زد که وی «خشک شد و رنگش پرید.»

در شرایط فعلی نیز برخی چهره‌های جمهوری‌خواه مورد غضب ترامپ واقع شده‌اند. بریان کِمپ، فرماندار ایالت جورجیا، از جمله این افراد است که سابقه اختلافش با ترامپ به وقایع مربوط به انتخابات سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. پس از برگزاری آن انتخابات، و پیروزی جو بایدن در ایالت جورجیا، ترامپ مدعی شد امضای برخی برگه‌های رای این ایالت با امضاهای موجود در اسناد ثبت آرا مطابقت ندارد. به همین خاطر در دسامبر ۲۰۲۰ از کمپ خواست تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا را باطل کند. کمپ درخواست ترامپ را نپذیرفت و به ادعاهای ترامپ در توییتر پاسخ داد.

از این منظر کار بریان کمپ، که قصد دارد بار دیگر با بلیط حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امسال فرمانداری ایالت جورجیا شرکت کند، سخت شده است. دونالد ترامپ، در مقام محبوب‌ترین چهره جمهوری‌خواهان، تمام توانش را علیه کارزار انتخاباتی کمپ به کار انداخته است. رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که در انتخابات فرمانداری سال ۲۰۲۲ ایالات جورجیا در برابر برایان کمپ از دیوید پردو، سناتور سابق این ایالت حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این همه به نظر می‌رسد اقبال بریان کمپ در میان افکار عمومی بسیار بیشتر از نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ باشد. آخرین نظرسنجی فاکس‌نیوز در این زمینه، که ماه گذشته انجام شد، نشان می‌دهد کمپ با یازده درصد اختلاف پیشتاز انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه است.

با این وجود دونالد ترامپ نسبت به دشواری‌های شکست دادن فرمانداری که پیوندی بیست ساله با ایالت تحت کنترلش دارد، آگاه است. وی دو هفته قبل در جریان یک گفتگوی رادیویی خطاب به حامی‌هایش گفت:«یادتان باشد که شکست دادن فرماندار فعلی کار آسانی نیست، ولی [باز هم به خاطر داشته باشید] که رقابت فعلی رقابتی بسیار نزدیک است. اگر دیوید پردو پیروز شود اعتباری برای ما به همراه نمی‌آورد ولی در صورت شکست او، رسانه‌ها سرزنش مرا آغاز خواهند کرد.» 

دونالد ترامپ بارها ثابت کرده است که توان غافلگیر کردن افکار عمومی را دارد و می‌تواند نتایجی تقریبا پیش‌بینی ناپذیر را رقم بزند. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ تقریبا کمتر کسی گمان می‌کرد ترامپ بتواند چهره‌های با سابقه حزب جمهوری‌خواه را شکست بدهد. نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات نهایی سال ۲۰۱۶ نیز تا لحظه شمارش آرا پیروزی هیلاری کلینتون را قطعی می‌دانستند.

با این‌حال دونالد ترامپ، که سه میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون به دست آورده بود، پیروز آن انتخابات شد. کورت اندرسون، روزنامه‌نگاری که از دهه‌ها قبل زندگی خصوصی و حرفه‌ای ترامپ را دنبال کرده است، می‌گوید ترامپ به «شخصیت‌های کارتونی» شباهت دارد و انگار «هیچ‌وقت گاف نمی‌دهد.»    

از این جهت باید در نظر داشت که عوامل تعیین کننده متعددی بر نتیجه نهایی انتخابات تاثیر خواهد گذاشت. توان مالی نامزدها در جریان رقابت‌ها یکی از آن عوامل تعیین کننده به حساب می‌آید. برخی ناظران سیاسی بر این باورند که کمیته اقدام سیاسی تشکیل شده توسط ترامپ (Save America PAC)، با ۱۱۰ میلیون دلار بودجه، یکی از ثروتمندترین سازمان‌های سیاسی است.

به همین دلیل نامزدهای مورد حمایت ترامپ نه تنها می‌توانند از سرمایه اجتماعی او استفاده کنند بلکه کمک‌های مالی رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز نقش مهمی در پیروزی آن‌ها ایفا خواهد کرد. از این جهت برایان کمپ در موقعیت بدی قرار دارد. روز چهارشنبه، سیزدهم آوریل ۲۰۲۲، وبسایت پولیتیکو از کمک نیم میلیون دلاری کمیته «نجات آمریکا» به مخالف‌های کِمپ خبر داد که در حال حاضر شاخص‌شان دیوید پردو است.

دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی فرمانداری آیداهو نیز فرماندار فعلی این ایالت را به چالش کشیده است. با وجود آن‌که برد لیتل، فرماندار آیداهو، تلاش بسیاری کرد تا حمایت ترامپ را به دست آورد اما ترامپ در نهایت از رقیب او، جَنِس مک‌گین، حمایت کرد و در توضیح این حمایت «تمام و کمال» از او چنین نوشت:«جنس مک‌گین از نخستین لحظات آغاز جنبش مگا، حامی واقعی این جنبش بوده است. او زنی شجاع است و از اینکه به دفاع از مسائلی برخیزد که برای مردم ایالت آیداهو مهم‌اند، ابایی ندارد.»     

دونالد ترامپ تا امروز از بیش از صد نفر از نامزدهای مختلف انتخابات میان‌دوره‌ای حمایت کرده است. ناظران سیاسی می‌گویند انتخابات‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای فرمانداری‌ها در ماه مه، یک همه‌پرسی کوچکی به حساب می‌آید بر سر میزان واقعی محبوبیت دونالد ترامپ در میان پایگاه اجتماعی محافظه‌کارها.

جدای از اهمیت این «همه‌پرسی کوچک» افرادی نیز معتقدند حمایت‌ ترامپ از برخی از نامزدها، خاصه نامزدهای انتخابات‌های فرمانداری، را باید بخشی از برنامه سیاسی او به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ دانست؛ برنامه‌ای که از قرار معلوم در محبوبیت شخص ترامپ در میان محافظه‌کارها ریشه دارد. بر اساس یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر، ۵۷ درصد پایگاه اجتماعی جمهوری‌خواهان گفته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به ترامپ رای خواهند داد. از این منظر شانس ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری چهار برابر بیشتر از ران دسنتیس، فرماندار ایالت فلوریدا است که پس از او بالاترین بخت تصاحب بلیط حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آینده را دارد.

بیشتر از جهان