گزارشی از آخرین وضعیت انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

محبوبیت جو بایدن از ماه اوت به این سو زیر ۵۰ درصد بوده است

جو بایدن در حال ترک کاخ سفید به مقصد فیلادلفیا- CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES VIA AFP

بیست‌و‌شش روز به آغاز رای­‌گیری­‌های درون‌حزبی مربوط به انتخابات میان­‌دوره‌­ای ایالات متحده آمریکا باقی مانده است. روز ۳ مه ۲۰۲۲، نخستین انتخابات مقدماتی در ایالت‌­های ایندیانا و اوهایو برگزار خواهد شد. رای‌­گیری‌­های درون‌حزبی هر یک از ایالت­‌ها تا روز ۱۳ سپتامبر ادامه خواهد داشت. در این مدت، نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوری‌­خواه مشخص می‌­شوند و رای‌دهندگان در ۸ نوامبر سال جاری میلادی، نماینده‌­های یکی از این دو حزب را انتخاب می‌­کنند.

به این ترتیب، پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌­ای یکی از دغدغه‌­های حال حاضر رهبرهای هر دو حزب اصلی آمریکا است. دموکرات‌­ها می­‌خواهند کنترل­شان بر مجلس نمایندگان را حفظ کنند و جمهوری­‌خواه­‌ها در پی جبران شکست سنگین انتخابات سال ۲۰۲۰ هستند.

اما موقعیت دموکرات­‌ها شکننده است. بررسی داده­‌های ثبت‌شده از انتخابات‌­های آمریکا در صد سال گذشته نشان می‌­دهد حزبی که کاخ سفید را کنترل می‌­کند، در نخستین انتخابات میان‌دوره‌­ای پس از انتخابات ریاست جمهوری، تعداد قابل‌توجهی از کرسی‌­هایش را از دست می­‌دهد. تنها استثناهای این قاعده انتخابات‌‌های میان‌دوره‌­ای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ بودند؛ در مورد اول، حزب دموکرات مشمول این قاعده نشد و در دومین مورد، حزب جمهوری‌خواه. برخی معتقدند رونق اقتصادی دهه ۱۹۹۰، که تولید ناخالص داخلی آمریکا را از منفی ۱.۸ به ۳.۱۴ رساند، زمینه موفقیت دموکرات‌­ها در سال ۱۹۹۸ را فراهم کرد و در سال ۲۰۰۲ نیز فضای همبستگی ملی ناشی از حمله­‌های ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده به پیروزی جمهوری‌­خواه‌­ها منجر شد.  

اما در شرایط فعلی، عوامل موثر سال­‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ دیده نمی‌­شوند. جو بایدن در حال حاضر محبوبیت چندانی بین آمریکایی‌­ها ندارد. مراکز نظرسنجی از ماه اوت به این سو، میزان محبوبیت چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا را زیر ۵۰ درصد گزارش کرده­‌اند. این رقم در ماه گذشته میلادی به پایین‌­ترین میزان دوران ریاست جمهوری­ او رسید. در ۵ آوریل ۲۰۲۲، شرایط کمی به نفع او تغییر کرد و محبوبیتش بین رای‌دهنده­‌های آمریکایی، با ۳ درصد افزایش، به ۴۵ درصد رسید. غالب ناظرها بر این باورند که تورم کم‌سابقه در آمریکا و همچنین، سیاست خارجی دولت دموکرات‌­ها در قبال افغانستان و اوکراین  جزو عواملی­‌اند که به محبوبیت جو بایدن ضربه جدی وارد کرده‌­اند.

نارضایتی گروه‌­های اجتماعی مختلف از وضع موجود در تعیین نتیجه انتخابات میان‌دوره­‌ای سال ۲۰۲۲ تاثیر دارد. به‌عنوان مثال، زن­‌های ۵۰ سال به بالا یکی از گروه­‌های اجتماعی تعیین‌کننده­‌اند. آخرین نظرسنجی­‌ها نشان می‌­دهد که ۵۲ درصد از جمعیت این گروه اجتماعی وضعیت اقتصادی را به ضرر خودشان می­‌دانند. بر پایه همین نظرسنجی، ۶۵ درصد از این زن‌­ها گفته‌­اند دست­‌کم تا یک هفته مانده به ۸ نوامبر رای نهایی‌­شان مشخص نخواهد بود.   

مجموع این عوامل باعث شده تا دموکرات‌­ها چاره‌اندیشی کنند. از جمله اقدام‌­هایی که در این زمینه انجام دادند، تنظیم طرحی ۳۰ میلیارد دلاری بود به‌منظور بالا بردن بودجه مقابله با جرم و جنایت. جمهوری‌خوا­ه­‌ها در سال‌­های اخیر رقبای دموکرات­شان را متهم می­‌کنند که رویکردی ملایم در مقابله با جرم و جنایت دارند و به دنبال کاهش بودجه نهاد پلیس‌­اند. طرح اخیر دولت بایدن مقابله‌­ای با این انتقاد جمهوری­‌خواه‌­ها و کوششی در جهت تثبیت موقعیت دموکرات­‌ها در انتخابات میان‌‌دوره‌­ای به حساب می‌­آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از اقدام‌­های جو بایدن تمدید مهلت بازپرداخت وام­‌های دانشجویی فدرال بود. توقف موقت بازپرداخت این وام‌­ها بخشی از بسته­ حمایتی دولت فدرال به حساب می­‌آمد. با این‌­ حال، بدهکارها به دولت فدرال می­‌بایست پرداخت قسط­‌ها را از اول ماه مه ۲۰۲۲ آغاز می­‌کردند. ولی جو بایدن در ۵ آوریل اعلام کرد این فرصت تا پایان اوت ۲۰۲۲ تمدید می‌­شود.

چنین تصمیم‌­هایی تا حدودی تحت تاثیر ایده‌­های جناح چپ حزب دموکرات است. الکساندریا کورتز، از اعضای مجلس نمایندگان، در مصاحبه‌­ای که ۲۹ ماه مارس با مجله نیویورک داشت گفته بود:«اگر رئیس‌جمهوری با استفاده از فرمان‌­های اجرایی و سایر ابزارهایی که در اختیار دارد، قاطعانه حکومت کند ما (حزب دموکرات) در بازی می­‌مانیم ولی اگر تصمیم بگیرد عقب بنشیند و زندگی مردم را تغییر ندهد، به دردسر می‌­افتیم.» بنابراین، از منظر این گروه، تصمیم اخیر بایدن درباره وام­‌های دانشجویی زندگی ده­‌ها میلیون نفر در آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌­دهد و می‌­تواند ضامن موفقیت دموکرات‌­ها در انتخابات میان‌دوره­‌ای باشد.  

اما گروه­‌های دیگری از داخل حزب دموکرات این ارزیابی را ندارند. از نظر آن‌ها، تمدید مجدد فرصت بازپرداخت وام­‌های دانشجویی می­‌تواند به باتلاق دموکرات‌­ها تبدیل شود نه به فرصتی برای موفقیت این حزب در انتخابات میان‌دوره­‌ای. روز سه‌­شنبه ۵ آوریل ۲۰۲۲، خبرنگار نیویورک تایمز در این‌­باره نوشت: «تمدید فرصت بازپرداخت وام‌­های دانشجویی، آن هم با وجود سریع­‌ترین نرخ رشد تورم در چهل سال گذشته، می­‌تواند در حکم ریختن بنزین بر آتش تند اقتصاد کشور باشد.» 

در کنار این موارد، تلاش دموکرات‌­ها بر این است تا از محبوبیت باراک اوباما نیز استفاده کنند. در ۵ آوریل، وقتی اوباما پس از پنج سال به کاخ سفید پا گذاشت، برخی ناظران سیاسی این اقدام او را نیز در جهت برنامه­‌های دموکرات‌­ها برای انتخابات میان­‌دوره‌­ای ارزیابی کردند. به‌عنوان مثال، خبرنگارهای سی‌‌ان‌­ان نوشتند:«بازگشت اوباما به کاخ سفید اولین نشانه­ از آنچه است که بسیاری دموکرات­‌ها امیدوارند افزایش دخالت او در انتخابات میان‌دوره‌­ای سال ۲۰۲۲ باشد.»

محبوبیت باراک اوباما در سال­‌هایی که شخص او رهبری دموکرات­‌ها را بر عهده داشت، نتوانسته بود عامل موفقیت حزب متبوعش در انتخابات‌­های میان‌دوره­‌ای سال‌­های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ باشد. حالا در شرایطی که عملکرد دولت بایدن چشم‌انداز پیروزی دموکرات‌­ها در انتخابات میان‌دوره‌­ای ۲۰۲۲ را تیره‌و‌تار کرده است، به احتمال زیاد محبوبیت اوباما هم چندان کارساز نخواهد بود. اگرچه میدان سیاست میدان وقوع رویدادهای پیش­‌بینی‌ناپذیر است، غالب شواهد تا این‌جای کار از شکست احتمالی دموکرات‌­ها حکایت دارند.

چنان شکستی می‌­تواند دولت بایدن را، به‌ویژه در پیشبرد برنامه­‌های مربوط به مسائل داخلی، به دردسر جدی بیندازد. افزایش مالیات خانواده­‌هایی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ثروت دارند از جمله برنامه­‌های مد‌نظر دولت جو بایدن در سال ۲۰۲۳ است. این طرح، که میلیاردرها را هدف قرار می‌­دهد، جزو خبرهای مهم روزهای اخیر آمریکا بود. شکست احتمالی دموکرات‌­ها در نوامبر ۲۰۲۲ تصویب این طرح و طرح­‌هایی مشابه را به اغما می‌­برد. از این رو، شاید بتوان انتخابات میان­‌دوره‌­ای امسال را در زمره مهم‌ترین انتخابات‌­های تاریخ معاصر ایالات متحده آمریکا به حساب آورد.