توقف واردات گوشی‌ بالای ۶۰۰ دلار به ایران

شش درصد بازار تلفن همراه ایران را شرکت آمریکایی «اپل» در اختیار دارد

علی خامنه‌ای شهریور سال ۱۳۹۹ خواستار توقف واردات گوشی «لوکس» به ایران شده بود. عکس: Morteza NIKOUBAZL / AFP

دو مقام بازار دستگاه‌‌های مخابراتی و تلفن همراه با انتقاد از  سیاست‌های دولت، از توقف واردات گوشی‌های تلفن همراه ۶۰۰ دلاری به ایران خبر دادند.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی روز جمعه ۲۶ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفت این توقف منجر به افزایش پنج تا شش میلیون تومانی قیمت این نوع گوشی‌ها در بازار ایران شده است.

چند مدل گوشی متعلق به شرکت «سامسونگ» و اغلب محصولات شرکت «اپل» در زمره گوشی‌هایی هستند که واردات آنها به ایران متوقف شده است.

کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری سال ۱۴۰۰ مقرر کرده بود برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، ارز حاصل از صادرات خشکبار به آنها تخصیص داده شود.

به گفته محبی «از آنجایی که واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند این ارز را از صادرکنندگان خشکبار دریافت کنند»، روند واردات این نوع گوشی‌ها متوقف شده است.

او اضافه کرد این مسئله منجر به «ناآرام» شدن بازار این نوع گوشی‌ها و افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی آنها شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا عالیان، سخنگوی واردکنندگان موبایل و تبلت هم با انتقاد از مصوبه کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری گفت که «فرآیندهای وارداتی» نباید به واردکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب بزند.

عالیان اضافه کرد دولت «تصمیم می‌گیرد و یک شبه آن را اجرا می‌کند» و مصوبه سال گذشته نیز منجر به افزایش قیمت انواع گوشی‌های تلفن همراه در ایران شده است.

علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران هم دی ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود واردات گوشی‌های تلفن همراه گران‌تر از ۶۰۰ دلار در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی نشده است.

مقدسی «حفظ تعادل ارز» در کشور را مهمترین علت این تصمیم اعلام کرده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شهریور سال ۱۳۹۹ نیز خواستار توقف واردات گوشی «لوکس» به ایران شد که در همان زمان، دولت عوارض گمرکی واردات این نوع گوشی‌ها را دو برابر کرد.

آمار‌های گمرک نشان می‌دهد در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۲.۵ میلیارد دلار گوشی تلفن همراه وارد ایران شده است.

در حال‌ حاضر ۴۹ درصد از سهم بازار ایران در اختیار سامسونگ و ۲۸ درصد هم در اختیار شیائومی است. در این بازار نوکیا ۱۲ درصد و اپل هم شش درصد سهم دارند.

بیشتر از اقتصاد