مرشد سکوت؛ درمانگر یا شیاد؟

براتسو تنها روی سکو می‌ایستد و خیره می‌شود

براتسو به‌طور مستقیم ادعا نمی‌کند توانایی کمک به افراد از طریق ارتباط چشمی را دارد - YOUTUBE

یوسپ گرباواچ متولد نوامبر ۱۹۶۷ که بیشتر با لقب براتسو یا «خیره‌شونده» شناخته می‌شود یک «شفا دهنده» خودخوانده اهل کرواسی است. او افرادی را که به دیدنش می‌آیند لمس نمی‌کند، با آن‌ها صحبت نمی‌کند، بیماری‌شان را تشخیص نمی‌دهد یا درمان نمی‌کند. براتسو تنها روی یک سکو می‌ایستد و خیره می‌شود. او به‌طور مستقیم ادعا نمی‌کند که از طریق ارتباط چشمی خود توانایی کمک به افراد را دارد، اما این امر به‌شدت القا شده و حامیانش اصرار دارند که تماس چشمی با او موجب بهتر شدن وضع سلامت می‌شود.

براتسو کیست؟
یوسپ گراباواچ در ۲۳ نوامبر ۱۹۶۷ در زاگرب به دنیا آمد. او در کرواسی در رشته اقتصاد تحصیل کرد، ازدواج کرد و تشکیل خانواده داد. او پس از جنگ استقلال کرواسی در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ شروع به تمرین «شفابخشی» کرد. مرشد و مربی براتسو، ایویکا پروکیچ، اقتصاددان مشهور و پیامبر خودخوانده اهل صربستان بود که در پاییز ۱۹۹۳ با او آشنا شد. پروکیچ به دلیل مهارتی که در سخنوری داشت و همچنین استعداد شفابخشی‌اش، پیروان زیادی پیدا کرده بود و کتابی هم با عنوان «چگونه پیامبر شدم» منتشر کرد.

این ایویکا پروکیچ بود که نام براتسو را به معنای «برادر کوچک» برای یوسپ پیشنهاد کرد. پروکیچ در سال ۱۹۹۵ درحالی‌که به همراه براتسو در تعطیلات بود، در حادثه‎‌ای جان باخت. آن دو در ساحلی در آفریقای جنوبی تنها بودند که به گفته براتسو یک موج عظیم و سرکش پروکیچ را با خود برد و غرق کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته این که پروکیچ پیش از غرق شدن به شکل مشکوکی تمام جواهرات و طلاهایی را که معمولا می‌پوشید همراه با جوراب‌ها و کیف پولش درآورده بود!

پس از مرگ پروکیچ، براتسو ابتدا شروع به ملاقات تک‌به‌تک با مردم کرد، اما به دلیل انبوه جمعیتی که به دیدن او می‌آمدند، به تدریج جلسات خیره شدن گروهی شکل گرفت.

خیره شدن
در رویدادهای عمومی، براتسو پس از یک دوره ۱۰ ‌دقیقه‌ای مقدماتی معرفی روی یک سکو می‌ایستد و در سکوت به مدت پنج تا ده دقیقه به حاضرین نگاه می‌کند. پس‌ از آن در دوره‌ای که مریدان آن را «مراقبه و تأمل» می‌نامند، پیروان و مریدان براتسو ادعا می‌کنند که شاهد تغییرات زندگی، شفاها و تجربیات مثبتی بوده‌اند.

به گفته مریدان، در «زمان نگاه» افراد احساس سوزن سوزن شدن می‌کنند، انرژی یا هاله‌ای طلایی می‌بینند و آرامش یا تسکین درد را تجربه می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها براتسو خود را شفادهنده نمی‌خواند و ادعا نمی‌کند که دارای قدرت‌های معنوی است. براتسو از سال ۲۰۰۲ با رسانه‌ها یا در برابر عموم عموم صحبت نکرده است.

شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این رویدادها ادعا می‌کنند نگاه او بیماری‌های فیزیکی مانند سرطان و بیماری‌های تنفسی را درمان کرده است. مریدانش ادعا می‌کنند حضور فیزیکی براتسو ضروری نیست و خیره شدن به عکس یا فیلم او نیز می‌تواند برای شفا یافتن کافی باشد.

زمانی که براتسو به سفر نمی‌رود، در مرکز خود در زاگرب کرواسی جلسات خیره شدن برگزار می‌کند. این جلسات هزاران نفر را به خود جلب می‌کند که در مجموع به بیش از دویست هزار نفر در سال می‌رسد.

براتسو در میان هنرپیشه‌ها، نویسندگان، سیاستمداران و حتی پزشکان طرفداران پر و پا قرصی دارد. از مشهورترین مریدان او می‌توان به سوپرمدل مشهور «نائومی کمبل» اشاره کرد.

انتقادها
از آنجایی ‌که تمام گزارش‌های مربوط به بهبودی و شفا یافتن به شکل روایت و حکایت است و توانایی‌های شفابخش ادعایی براتسو هرگز آزمایش و ثابت نشده، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد نگاه و خیره شدن براتسو اصلاً فایده‌ای داشته باشد.

در حالی که براتسو می‌گوید هیچ ادعایی در مورد داشتن توانایی‌های شفابخش ندارد، چه این ادعاها از طرف مردم مطرح شود و چه پیروان و مریدان او، در نتیجه در واقع این براتسو است که چنین ادعایی دارد.