تشدید بحران تامین اجتماعی با سالانه ۴۸هزار میلیارد تومان کسری منابع

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ ماهانه ۴ هزار میلیارد تومان کسری در سازمان تامین اجتماعی داریم

دولت همچنان بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان تامین اجتماعی است _ تسنیم

بحران ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی که چند سال است نسبت به آن هشدار داده می‌شود، حالا با وجود کسری ۴۸ هزار میلیارد تومانی در هر سال، نمود عینی‌تری به خود گرفته است. با این حال به تازگی علی خامنه‌ای سیاست‌های جدیدی تحت عنوان سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغ کرده که تکالیف بیشتری را پیش روی این سازمان که با کسری بودجه سنگین مواجه است، قرار می‌دهد.

حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه آمار و ارقامی از کسری بودجه شدید سازمان تامین اجتماعی، عنوان کرده که این سازمان سال گذشته را در حالی به پایان رساند که ماهانه به طور متوسط ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری داشت که این به معنای کسری بودجه سالانه ۴۸ هزار میلیارد تومانی برای سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت عبدالملکی، عدد کسری بودجه سازمان اجتماعی را وحشتناک توصیف کرده و گفته است: « رقم ۴۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه ماهانه برای یک دستگاه، رقم بسیار بزرگی است. کل بودجه سالیانه‌ برخی وزارتخانه‌ها ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است که این معادل نیمی از حقوقی است که تامین اجتماعی در یک ماه پرداخت می‌کند.»

این در حالی است که مشکل بدهی معوق دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز همچنان به قوت خود باقی است، بدهی‌ای که علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفندماه سال ۱۴۰۰، رقم آن را بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. اما بی‌توجهی دولت به این معوقات داستانی ادامه‌دار است، چرا که باوجود تمام هشدارهایی که نسبت به وضعیت سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود، دولت در جریان تهیه لایحه بودجه سال جاری باز هم پراخت دیون خود به این حوزه را مورد غفلت قرار داد. براین اساس در بودجه امسال دولت اشاره‌ای به نحوه پرداخت دیون خود به سازمان تامین اجتماعی نکرد.

قانون برنامه ششم توسعه، دولت‌ را مکلف می‌کند که سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی معوق خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد. عدم پایبندی دولت‌ها به این بخش از قانون برنامه ششم موجب شده که همچنان دولت بزرگترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی باشد.

بهمن‌ماه سال گذشته، علی اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به عدم توجه دولت به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی گفته بود: «اگر به فکر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نباشیم، این سازمان بیمه‌گر هم ورشکست خواهد شد.» این برآوردی است که پیش از این رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی نیز برای آینده سازمان تامین اجتماعی عنوان کرده بود. علی دهقان‌کیا گفته بود که در صورت نپرداختن بدهی‌های دولت، سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۴ به مرز ورشکستگی خواهد رسید.  

اما به تازگی علی خامنه‌ای، با ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، وظایف تازه‌ای را برای این سازمان که در اداره خود به لحاظ اقتصادی دچار بحران است، تعریف کرده است. سیاست‌هایی الزام‌آور که مسئولیت‌های تازه‌ای در حوزه رفاهی را در دستور کار قرار داده و خواستار آن شده که سیاست‌ها و اقدامات اجرایی مربوط به آن در مدت شش ماه ارائه شود. این ابلاغیه بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ها و مشکلات گسترده اقتصادی سازمان تامین اجتماعی، این سازمان را به عنوان مجری یک انقلاب در عرصه رفاهی معرفی کرده است. سازمانی که پیش از این، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نسبت به ورشکستگی آن هشدار داده و خواستار مداخله دولت برای جلوگیری از وقوع بحران در آن شده بود. حالا آن‌طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده، دولت نه تنها مداخله موثری در وضعیت سازمان تامین اجتماعی نداشته که سالانه بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان هم به واسطه کسری بودجه، بر وضعیت اقتصادی آن تحمیل می‌شود.

بیشتر از اقتصاد