طالبان محدودیت برداشت حقوق ماهیانه از بانک‌ را لغو کرد

بانک‌های خصوصی و دولتی می‌توانند بدون محدودیت حقوق ماهیانه افراد شاغل را بپردازند

پیش از این، برای برداشت حقوق ماهیانه افراد شاغل محدودیت وضع شده بود-MOHD RASFAN / AFP

بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که محدودیت‌ برداشت حقوق ماهیانه کارمندان دولتی و غیردولتی از همه بانک‌ها در این کشور لغو شده است.

صابر مومند، سخنگوی «د افغانستان بانک»، در پیامی توییتری، از لغو این محدودیت‌ها در تمام بانک‌های دولتی و خصوصی افغانستان خبر داد و گفت: «تمام کارمندان دولتی و غیردولتی می‌توانند حقوق ماهیانه خود را بدون هیچ محدودیتی از تمام بانک‌ها دریافت کنند.»

مومند در یک پیام ویدیویی در همین زمینه، خطاب به مسئولان  بانک‌های دولتی و خصوصی که در افغانستان فعالیت دارند تاکید کرد که از این پس، حقوق ماهانه تمام کارمندان دولتی و غیر دولتی را بدون تاخیر پرداخت کنند و به مشتریانشان خدمات موردنیاز را ارائه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم بانک مرکزی افغانستان پس از آن اتخاذ می‌شود که ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، چند روز پیش در نشست کمیسیون اقتصادی این گروه که در کابل برگزار شد، خواستار ایجاد روشی برای کاهش محدودیت‌های بانکی در افغانستان شد. ملا برادر تاکید کرد که دولت‌ها و سازمان‌های بین‎‌المللی باید برای افزایش تعاملات با بانک مرکزی افغانستان اقدام کنند تا زمینه‌ ارائه خدمات بانکی بیشتر در افغانستان تقویت شود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، فعالیت‌ همه بانک‌ها در این کشور متوقف شد. دو هفته بعد، بانک‌ها دوباره فعالیت‌ خود را آغاز کردند اما به دلیل قطع کمک‌های خارجی، فرار سرمایه و هجوم مردم برای برداشت پول، با بحران مواجه شدند.

در روزهای نخست مردم تنها می‌توانستند ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار در هفته از حساب‌هایشان برداشت کنند، اما با گذشت چند ماه و ورود کمک‌های خارجی که به تقویت بانک‌ها منجر شد، مبلغ قابل برداشت از حساب‌های بانکی افزایش یافت.

هرچند فعالیت بانک‌های دولتی و خصوصی در افغانستان هنوز به حالت عادی برنگشته است، لغو محدودیت برداشت حقوق ماهیانه برای شاغلان نشان می‌دهد که بانک مرکزی این کشور پس از دریافت کمک‌های نقدی تلاش می‌کند به روال سابق بازگردد.

بیشتر از اقتصاد