عربستان و کویت از ایران برای مذاکره درباره میدان گازی الدوره-آرش دعوت کردند

«عربستان سعودی و کویت بر حق خود در توسعه میدان گازی مشترک با ایران در منطقه خلیج‌فارس تاکید دارند»

میدان گازی مشترک آرش-الدوره در جنوب‌غربی جزیره خارک و جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی میان ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان سعودی قرار دارد-پترو ایران

پس از واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به توافق عربستان سعودی و کویت بر سر توسعه میدان مشترک گازی خود با ایران، این دو کشور از ایران دعوت کردند تا برای تعیین محدوده شرقی این میدان گازی با آن‌ها وارد مذاکره شود.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (اس‌پی‌‌ای)، با استناد به بیانیه وزارت خارجه این کشور نوشت: «عربستان سعودی و کویت بر حق خود در توسعه میدان گازی مشترک با ایران در منطقه خلیج‌فارس تاکید دارند.»

این بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به دنبال واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به توافق اخیر کویت و عربستان سعودی در زمینه طرح توسعه میدان گازی مشترک آرش-الدوره در آب‌های خلیج‌فارس صادر شد؛ توافقی که مقام‌های ایران آن را غیرقانونی خواندند و در مقابل آن موضع گرفتند.

کمتر از یک ماه قبل، عربستان سعودی و کویت طی توافق‌نامه‌ای، سرمایه‌گذاری مشترک خود برای توسعه این میدان گازی را در دستور کار قرار دادند. بر اساس این توافق، مقرر شد تولید گاز در حوزه فعالیت میدان الدوره میان دو طرف به طور مساوی تقسیم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلافاصله پس از انتشار خبر توافق میان عربستان سعودی و کویت، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که این توافق غیرقانونی است و ایران حق خود برای بهره‌برداری از میدان گازی آرش-الدوره را محفوظ می‌داند. پس از آن، وزارت نفت ایران نیز به توافق صورت‌گرفته واکنش نشان داد و به یکباره اعلام کرد که قصد دارد حفاری در این میدان گازی را آغاز کند. جواد اوجی، وزیر نفت، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و لرزه‌نگاری تکمیل شد و عملیات حفاری در این میدان به‌زودی با نصب جکت (پایه) آغاز می‌شود. گرچه ما مایل‌ایم برای توسعه میدان‌های مشترک مذاکره و همکاری کنیم، اقدام یکجانبه مانع طرح مذکور نخواهد شد.»

حالا در فاصله کمتر از یک ماه از اعلام رسمی توافق میان عربستان سعودی و کویت برای توسعه این میدان مشترک گازی با ایران و به دنبال آن واکنش تهران، زمینه برای گفت‌وگوی بیشتر در زمینه بهره‌برداری از میدان بزرگ گازی آرش-الدوره فراهم شده است. گرچه پیشنهاد مذاکره درباره این میدان مشترک را عربستان سعودی و کویت مطرح کردند، پیش از این وزیر نفت ایران نیز از تمایل تهران به مذاکره سر این میدان گازی مشترک خبر داده بود.

میدان گازی مشترک آرش-الدوره در جنوب‌غربی جزیره خارک و جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی میان ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان سعودی قرار دارد. بنا بر براوردهای اولیه، ذخایر گازی این میدان حدود ۲۰ تریلیون فوت‌مکعب است.

حدود هفت سال قبل، ایران و کویت در خصوص توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی مشترک آرش-الدوره مذاکراتی کردند و حتی تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه میان دو طرف امضا شد، اما پس از مدتی، فعالیت‌ ایران در این میدان تقریبا به حالت تعلیق درآمد.

بیشتر از جهان