ممنوعیت تنها برای رعیت؛ دختران رهبران طالبان تحصیل می‌کنند

وزیر بهداشت طالبان برای دخترش که اکنون پزشک است امکانات تحصیل فراهم کرد

دختران رهبران طالبان در کشورهای  دیگر تحصیل می‌کنند  - عکس: AFP

در حالی‌که طالبان آموزش را برای دختران بالاتر از کلاس ششم منع کرده‌اند، روزنامه هندی «د پرنت»، روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین (۱۳آوریل)، به نقل از منابع آگاه نوشت که دختران شمار زیادی از رهبران طالبان در آموزشگاه‌های دوحه، پیشاور، و کراچی پاکستان، به تحصیلات خود ادامه می‌دهند‌ و برخی از آنان حتی فعالیت‌های ورزشی دارند.

«د پرنت» نوشت، فرزندان افراد کلیدی طالبان، ازجمله قلندر عباد، وزیر بهداشت طالبان، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر امور خارجه، و سهیل شاهین، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در قطر و پاکستان به مدرسه می‌روند و از همه حقوق انسانی خود در زمینه آموزش برخوردارند.

یک منبع آگاه از وضعیت خانواده سهیل شاهین، به این روزنامه گفت که دو دختر و سه پسر سهیل شاهین در مدارس دولتی در دوحه، محل دفتر سیاسی طالبان، تحصیل می‌کنند. او گفت که دختر بزرگ سهیل شاهین حتی برای تیم مدرسه‌اش فوتبال بازی می‌کند. منابع خبری همچنین خاطر نشان کردند که قلندر عباد، وزیر بهداشت طالبان، نیز برای دخترش که اکنون پزشک است و در اسلام‌آباد کار می کند، تحصیلات پزشکی را تضمین کرده است، و دختر عباس استانکزی نیز پس از اتمام تحصیل در دبیرستان، تحصیلات خود را در رشته پزشکی‌ در دوحه به پایان رسانده است.

این در حالی است که طالبان، در وضعیت فروپاشی سیستم بهداشت در افغانستان و کمبود شدید کادر درمانی، به زنان پزشک، پرستار، و ماما اجازه نمی‌دهند بدون محرم شرعی به بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی بروند، یا افراد بیمار را در خانه‌های آنان معاینه و معالجه کنند. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به‌تازگی صحبت کردن کادر پزشکی زن با مردان را نیز ممنوع اعلام کرد.

هرچند دفتر سیاسی طالبان در قطر پاسخی در این زمینه به این رسانه هندی نداده است، منابع دیپلماتیک به «د پرنت» گفتند: «فرزندان چندین وزیر ارشد امارات اسلامی و کارمندان دولتی طالبان، هم‌اکنون در مدارس «اقرا» - که ترکیبی از آموزش مدرن با دروس اسلامی ارائه می‌دهند - در پیشاور و کراچی پاکستان، تحصیل می کنند.» به گفته آنان، پیش از تصرف کابل در سال گذشته، دختران حداقل چهار عضو قدرتمند کمیسیون نظامی طالبان در مدارس «اقرا» تحصیل کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رسانه در تعریف مدارس «اقرا» نوشته است، این مدارس که محتوای مطالعات دینی را که به شکل سنتی در حوزه‌های علمیه ارائه می‌شود با دروسی مانند انگلیسی، علوم، و کامپیوتر ترکیب می‌کنند، آرزو دارند «مسلمانان و فرزندانشان را مسلمان واقعی بار آورند.»

طالبان پس از رسیدن به قدرت در اوت ۲۰۲۱، زیر فشارهای پی‌‌در‌پی جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر، اعلام کردند که از سوم فروردین سال جاری، آموزشگاه‌های دختران را می‌گشایند. اما دقیقا در واپسین لحظات، زیر قول خود زدند و دستور بسته ماندن مدارس را برای دختران بالاتر از کلاس ششم صادر کردند.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان، به روزنامه «د پرنت» گفت: «رهبری (طالبان) اخیرا نشست خود را برگزار کرد و در مورد مدارس دخترانه به تفصیل بحث کرد. با این حال، آن‌ها تصمیم گرفتند که مدارس را تا جلسه بعدی تعطیل نگه دارند.»

در همین حال، طالبان در کنار ممنوعیت آموزش دختران، اجازه کار کردن را از زنان گرفته‌اند و سفر بدون محرم شرعی زنان را نیز ممنوع کرده‌اند.

سال گذشته طالبان مدعی شدند که به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه، مدارس دختران را بسته‌‌اند، اما تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان، ماه ژانویه اعلام کرد که در صورت بازگشایی مدارس دختران، تمام حقوق آموزگاران را می‌پردازند. در واپسین عقب‌نشینی طالبان از تعهد خود، سخنگوی طالبان، مشخص نبودن نوع حجاب اسلامی برای دختران را دلیل بسته شدن مدارس آنان دانست.

بیشتر از جهان